fbpx

Τεχνολογία

ΑΥΤΟΜΑΤΑ ΚΙΒΩΤΙΑ ΤΑΧΥΤΗΤΩΝ

ΔΙΑΦΟΡΕΣ, ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ

Τα αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων είναι ήδη αρκετά διαδεδομένα και από ότι φαίνεται σταδιακά καθιερώνονται ως κύρια επιλογή. Είναι πιο εύχρηστα και τα περισσότερα συντελούν σημαντικά στην οικονομική οδήγηση. Όσο εξελίσσεται το επίπεδο αυτόνομης οδήγησης, τόσο πιο απαραίτητα γίνονται τα αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων αφού συνεργάζονται καλύτερα με τα ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης των σύγχρονων αυτοκινήτων. Τα αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων δίνουν μάλιστα την δυνατότητα και χειροκίνητων αλλαγών από τον επιλογέα ή τα χειριστήρια στο τιμόνι. Έτσι έχουν πλέον και την αποδοχή όσων θέλουν να συμμετέχουν πιο ενεργά στην οδήγηση.

Το 20% των νέων οχημάτων στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή είναι με αυτόματο κιβώτιο ενώ το ίδιο ποσοστό στην κεντρική Ευρώπη αγγίζει το 70%!

Ήδη πάντως κυκλοφορούν πάρα πολλά αυτοκίνητα με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων και στην χώρα μας. Τα περισσότερα όμως έχουν εμφανισθεί τα τελευταία χρόνια στους ελληνικούς δρόμους, με αποτέλεσμα δυστυχώς να μην υπάρχει επαρκής γνώση γύρω από αυτά. Πολλά αυτοκίνητα με αυτόματο σαζμάν, έχουν έρθει ως μεταχειρισμένα εισαγωγής με αρκετά χιλιόμετρα στην πλάτη τους και χρειάζονται την ανάλογη φροντίδα. Και δεν πειράζει που δεν ξέρουν οι καθημερινοί οδηγοί πολλά για τα αυτόματα κιβώτια. Δυστυχώς δεν ξέρουν και αρκετοί μηχανικοί αυτοκινήτων, αφού δεν χρειάστηκε τα προηγούμενα χρόνια να ασχοληθούν με αυτά.

ΑΥΤΟΜΑΤΟ_ΚΙΒΩΤΙΟ_ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ05

Όλα τα αυτόματα σαζμάν είναι ίδια? Έχουν προβλήματα? Χρειάζονται συντήρηση? Ποιοι ξέρουν και ποιοι μπορούν να τα συντηρήσουν?

Όχι λοιπόν δεν είναι όλα τα αυτόματα κιβώτια ίδια. Το ότι καταργούν τον λεβιέ των ταχυτήτων και το πεντάλ του συμπλέκτη, δεν σημαίνει ότι λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο.

Υπάρχουν τρία βασικά είδη κιβωτίων ταχυτήτων:

Τα DCT ή DSG (διπλού συμπλέκτη) αν και πολύπλοκα, είναι τα δημοφιλέστερα γιατί μπορούν και συνδυάζουν τις επιδόσεις με χαμηλή κατανάλωση. Οι φίλοι της γρήγορης οδήγησης τα προτιμούν και δεν είναι τυχαίο ότι χρησιμοποιούνται και σε αγώνες. Έχουν πάντα προεπιλεγμένη την επόμενη ταχύτητα με αποτέλεσμα να επιτυγχάνονται ταχύτερες αλλαγές σε κάθε περίπτωση.

Τα CVT (συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης μετάδοσης) είναι τα απλούστερα με αποτέλεσμα να θεωρούνται τα πιο αξιόπιστα εξασφαλίζοντας παράλληλα χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου.

ΑΤ (Κλασικά αυτόματα κιβώτια με μετατροπέα ροπής) με βασικότερο μειονέκτημα την κάπως αυξημένη κατανάλωση καυσίμου. Συνοδεύονται επίσης συνήθως με τον μύθο του «Lifetime Filling» ή «Fill-for-Life» των υγρών μετάδοσης, στον οποίο οι κατασκευαστές αναφέρονται ή στη διάρκεια ζωής του κιβωτίου ταχυτήτων ή στο χρόνο μεταξύ αλλαγών των υγρών μετάδοσης. Αυτό όμως δεν είναι απολύτως ακριβές.

ΑΥΤΟΜΑΤΟ_ΚΙΒΩΤΙΟ_ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ10

Χρειάζονται συντήρηση τα αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων? Και ποια προβλήματα εμφανίζονται από ελλειπή ή κακή συντήρηση τους?

Αν και η απάντηση των αναγκών συντήρησης ενός αυτόματου κιβωτίου βρίσκεται στο βιβλίο συντήρησης του αυτοκινήτου σας, ελάχιστοι κάνουν τον κόπο να το ανοίξουν και απλά εμπιστεύονται τον μηχανικό τους. Όταν λοιπόν βρίσκονται εντός εγγύησης συνήθως πηγαίνουν στο εξουσιοδοτημένο σέρβις της αντιπροσωπείας που φυσιολογικά ξέρει τις ανάγκες του συγκεκριμένου μοντέλου. Όταν όμως παλιώσει το αυτοκίνητο ή το αγοράζει κανείς μεταχειρισμένο, συνήθως απευθύνεται σε κάποιο ανεξάρτητο συνεργείο, λόγω προηγούμενης σχέσης ή για λόγους κόστους. Εκεί είναι που ο μηχανικός μπορεί να μην έχει εμπειρία σε αυτόματα κιβώτια ή απλά να μην διαθέτει τον απαιτούμενο εξοπλισμό. Σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να ακούσετε λοιπόν ότι δεν υπάρχει ανάγκη συντήρησης… ή να σας κάνουν μία αλλαγή υγρού μετάδοσης χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα.

Να πούμε λοιπόν ότι όλα τα αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων χρειάζονται αλλαγή υγρού μετάδοσης, απλά διαφέρουν τα διαστήματα αλλαγής, ανάλογα με τον τύπο του κιβωτίου και τις επιδόσεις του αυτοκινήτου.

Με ελάχιστο τα 30.000 χιλιόμετρα ή τα 2 χρόνια και μέγιστο διάστημα τα 120.000 χιλιόμετρα ή τα 8 χρόνια (ανάλογα με τον τύπο του κιβωτίου, την δύναμη του κινητήρα και την χρήση του οχήματος) πρέπει να γίνει μία ΣΩΣΤΗ αλλαγή των υγρών μετάδοσης για να προλάβετε την προβληματική λειτουργία ή μια σοβαρή και κοστοβόρα βλάβη.

Τα προβλήματα του κιβωτίου που ίσως παρατηρήσετε είναι:

Υστέρηση στην αλλαγή ταχυτήτων,

Κραδασμοί - θόρυβοι όταν ξεκινάτε ή είναι φορτωμένο το όχημα,

Αναίτια ή απότομη αλλαγή ταχύτητας,

Απότομο τράνταγμα στο παρκάρισμα.

ΑΥΤΟΜΑΤΟ_ΚΙΒΩΤΙΟ_ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ06

Που οφείλονται τα προβλήματα των αυτόματων κιβωτίων?

Δεν χρειάζεται κανείς να είναι μηχανολόγος μηχανικός για να αντιληφθεί ότι ο χρόνος, η τριβή και οι υψηλές θερμοκρασίες αλλοιώνουν τα υγρά μετάδοσης ενώ τα κινούμενα μέρη εάν δεν έχουν την απαιτούμενη προστασία καταπονούνται. Η μηχανική φθορά του κιβωτίου ταχυτήτων έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργηθούν διάφορα μεταλλικά σωματίδια που θα αιωρούνται στο υγρό δημιουργώντας μεγάλα και επικίνδυνα προβλήματα.

Σωστή και λάθος συντήρηση

Πρέπει λοιπόν να αλλάζουμε τα υγρά μετάδοσης στα διαστήματα που προτείνει ο κατασκευαστής ή τακτικότερα αν έχουμε ταλαιπωρήσει το όχημα μας με υψηλές ταχύτητες, υψηλά φορτία, υψηλές θερμοκρασίες, η υπερβολική οδήγηση σε συνθήκες κυκλοφορίας πόλης, που απαιτεί συνεχείς αλλαγές.

Πρέπει να κάνουμε αλλαγές υγρών με υψηλής ποιότητας προϊόντα που με προδιαγραφές που προτείνει ο κατασκευαστής του αυτοκινήτου. Βασικός λόγος είναι η μεγάλης διάρκειας χρήση τους. Αν δεν είναι ανθεκτικά, θα αλλοιωθούν σύντομα με αποτέλεσμα να υπάρξουν φθορές και σοβαρές βλάβες.

ΑΥΤΟΜΑΤΟ_ΚΙΒΩΤΙΟ_ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ11

ΤΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΟ: Μπορώ να αλλάξω υγρά μετάδοσης σε οποιοδήποτε συνεργείο? Έχουν όλοι τον απαιτούμενο εξοπλισμό?

ΟΧΙ! Το συνεργείο πρέπει να έχει την απαιτούμενη γνώση και κυρίως τον απαιτούμενο εξοπλισμό για να κάνει μια σωστή αλλαγή υγρών μετάδοσης και σέρβις αυτόματου κιβωτίου. Ειδικά στα κλασικά αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων το μισό περίπου υγρό βρίσκεται μέσα στον μετατροπέα ροπής και δεν αδειάζει με συμβατική (χειροκίνητη) αλλαγή λαδιών. Έτσι ο μηχανικός απλά προσθέτει νέο υγρό ATF, που στην συνέχεια θα αναμιχθεί με το παλιό. Αυτό οδηγεί στην επιμόλυνση του φρέσκου υγρού που αλλιώνει τις ιδιότητες του και μειώνει την διάρκεια ζωής του. Το αποτέλεσμα είναι να γίνονται αρκετές ακριβές επισκευές αυτόματων κιβωτίων που θα μπορούσαν να έχουν αποφευχθεί.

Χρειάζεται ειδικό μηχάνημα που θα αδειάσει σωστά και θα καθαρίσει το κιβώτιο από μικροσωματίδια και άλλες ακαθαρσίες, ενώ στην συνέχεια θα γεμίσει πλήρως το κιβώτιο ταχυτήτων με την απαιτούμενη ποσότητα υγρού μετάδοσης. Μία λύση θα είναι να απευθυνθείτε στο εξουσιοδοτημένο σέρβις του συγκεκριμένου αυτοκινήτου, που θεωρητικά οφείλει να έχει τον απαιτούμενο εξοπλισμό. Η άλλη λύση, είναι να βρείτε ένα σύγχρονο οργανωμένο συνεργείο με γνώση και εξοπλισμό.

Πως θα βρω το κατάλληλο συνεργείο για την συντήρηση του αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων?

Αναζητώντας πληροφορίες για να γράψουμε ένα εμπεριστατωμένο άρθρο για τα αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων βρήκαμε στο ίντερνετ την ιστοσελίδα MotulΕVO https://de.motulevo.com/el/ypiresies όπου εκπλαγήκαμε από τον όγκο πληροφοριών που υπάρχουν σχετικά με το θέμα.

Το σημαντικό όμως είναι άλλο. Η πάντα πρωτοπόρα MOTUL με την τεράστια ιστορία, βρίσκεται και πάλι μπροστά προσφέροντας μια ολοκληρωμένη λύση.

Το MotulΕVO είναι ένα πλήρες σύστημα που προσφέρει την δυνατότητα στους μηχανικούς που θέλουν, να αποκτήσουν τις γνώσεις και τον πλήρη εξοπλισμό που χρειάζεται για την συντήρηση των αυτόματων κιβωτίων. Το ακόμα πιο σημαντικό είναι ότι δίνει στον καθένα από εμάς την δυνατότητα να δει ποια είναι το συμβεβλημένα με το σύστημα MotulΕVO συνεργεία, για να διαλέξουμε αυτό που μας βολεύει (https://de.motulevo.com/el/dealers). Δεν ξέρω αν υπάρχουν αντίστοιχες λύσεις και από άλλες εταιρείες. Και αν δεν υπάρχουν, ελπίζω σύντομα να δημιουργηθούν, γιατί τα αυτόματα κιβώτια αποτελούν έναν μονόδρομο για τα αυτοκίνητα του αύριο. Οι περισσότεροι από εμάς, αργά ή γρήγορα θα αποκτήσουμε ένα αυτοκίνητο με αυτόματο σαζμάν και θα χρειαστεί να το συντηρήσουμε. Είναι σημαντικό για τα συνεργεία που μας περιβάλουν, να μπορέσουν να μας εξυπηρετήσουν σωστά, αφού πρώτα αποκτήσουν τα απαιτούμενα εφόδια. Οι υπόλοιποι απλά θα μείνουν πίσω κάνοντας ζημιά πρώτα στα αυτοκίνητα μας και στην συνέχεια στην ίδια την δουλειά τους…

ΑΥΤΟΜΑΤΟ_ΚΙΒΩΤΙΟ_ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ12

About Motorsite.gr

Το Motorsite.gr είναι το μεγαλύτερο online ενημερωτικό portal για τη μοτοσυκλέτα και το αυτοκίνητο.

Μάθετε πρώτοι ολα τις τελευταίες ειδήσεις για τη μοτοσυκλέτα και το αυτοκίνητο. Ενημερωθείτε για ολους τους αγώνες, τις εκδηλώσεις, και νέα της αγοράς.

Το motorsite.gr χρησιμοποιεί cookies με σκοπό να έχετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία. Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies.