Ιστορία

Το Skoda Tudor που αγωνίστηκε στο Le Mans

Σαν σήμερα πριν από 70 χρόνια


Το 1950, η Skoda Auto γνώρισε μια πολύ ξεχωριστή στιγμή στην ιστορία της: Ήταν η μοναδική εμφάνιση της στον παγκοσμίου φήμης αγώνα 24 ωρών του Le Mans. Μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, η Skoda ξεκίνησε μια νέα σειρά μοντέλων: Το 1101/1102 «Tudor» παρουσιάστηκε με έναν τετρακύλινδρο κινητήρα 1.089cc και σύντομα γνώρισε μεγάλη δημοτικότητα σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, καθώς και σε αγορές στο εξωτερικό. Τα οχήματα αυτά διέθεταν στιβαρό και μοντέρνο σχεδιασμό, για την εποχή τους και απέδειξαν την εξαιρετική αξιοπιστία τόσο σε πίστες, σε ράλι, όσο και σε αγώνες πίστα μεγάλων αποστάσεων. Για παράδειγμα, το 1948, κέρδισαν και τις τέσσερις κατηγορίες του Raid Polski των 2.649 χιλιομέτρων, όπου η Skoda εκπροσωπήθηκε με τα δικά της αυτοκίνητα. Στο Ράλι της Νότιας Αμερικής Μοντεβιδέο - Μελό - Μοντεβιδέο, το οποίο διέσχισε περιπετειώδη εδάφη, κατέλαβαν την πρώτη και τη δεύτερη θέση.

Skoda_24-Hours-of-Le-Mans_03


Όμως, το «Tudor» - το όνομα του οποίου προέρχεται από το αγγλικό «δίθυρο» - έδειξε επίσης τις δυνατότητές του σε παραδοσιακούς αγώνες. Στον 24ωρο αγώνα στο Spa-Francorchamps του Βελγίου, η Skoda συμμετείχε με τρις συμμετοχές, όπου το καθένα αυτοκίνητο κάλυψε με επιτυχία τα 1.972 χιλιόμετρα και ολοκλήρωσαν αυτή την πρόκληση των μεγάλων αποστάσεων με τρεις πρώτες θέσεις στην κατηγορία τους. Για να υπογραμμίσει αυτήν την επιτυχία, το τσεχικό τρίο έκανε στάσεις pit μαζί και πέρασε τη γραμμή τερματισμού με σχηματισμό. Αυτό τους έδωσε την εμπιστοσύνη να κάνουν ακόμη πιο φιλόδοξα σχέδια.

Skoda_24-Hours-of-Le-Mans_04

Για την εποχή του 1949, ο Τσέχος κατασκευαστής αυτοκινήτων ανέπτυξε μια ειδική έκδοση για αγώνες με βάση το «Tudor»: ήταν το Skoda Sport . Το ανοιχτό διθέσιο είχε ένα μεταξόνιο μειωμένο κατά 400 χιλιοστά και ένα ιδιαίτερα επίπεδο πλαίσιο κατασκευασμένο από αλουμίνιο. Έκανε το ντεμπούτο του στο Grand Prix της Τσεχοσλοβακίας που πραγματοποιήθηκε στο Μπρνο. Ωστόσο, η μάρκα είχε θέσει και έναν άλλο στόχο - τον Le Mans, τον ήδη παγκοσμίως διάσημο 24ωρο αγώνα. Στις 24 Ιουνίου 1950, ένα Σάββατο, η εργοστασιακή ομάδα τα κατάφερε τελικά: Η βελτιωμένη έκδοση του 1101 Sport τοποθετήθηκε διαγώνια μπροστά από το τείχος του «Circuit des 24 Heures», έτοιμο για την εκκίνηση του Le Mans. Τότε, οι οδηγοί παρατάσσονται στην αντίθετη πλευρά της πίστας έτοιμοι να τρέξουν στα αγωνιστικά αυτοκίνητά τους με το σήμα, να πηδήξουν, να ξεκινήσουν τον κινητήρα και να σβήσουν. Μόνο το 1970 η πρακτική αυτή που καταργήθηκε για λόγους ασφαλείας.

Skoda_24-Hours-of-Le-Mans_05

Ο Václav Bobek και ο Jaroslav Netušil βρισκόταν πίσω από το τιμόνι για τη Skoda. Το ελαφρύ αγωνιστικό όχημα των 600 κιλών, είχε μεταξόνιο που επεκτάθηκε στα 2.150 χιλιοστά ειδικά για το Le Mans, το οποίο βελτίωσε την κατευθυντική σταθερότητα, και οι αεραγωγοί σε σχήμα δρεπανιού τοποθετήθηκαν δίπλα στους κύριους προβολείς. Αυτά κατευθύνουν τον αέρα ψύξης στα φρένα των εμπρός τροχών. Δύο επιπλέον προβολείς φώτιζαν στο σκοτάδι των νυχτερινών ωρών. Η υπόλοιπη τεχνολογία βασίστηκε σε μεγάλο βαθμό στο πρότυπο «Tudor», όπως το ηλεκτρικό σύστημα 12 volt από την PAL και τα ελαστικά cross-ply της Barum. Ο αμετάβλητος τετρακύλινδρος κινητήρας 1.089cc μεταξύ άλλων, με ελαφρώς υψηλότερο λόγο συμπίεσης 8,6: 1 και καρμπυρατέρ Solex 40 UAIP. Αυτό του επέτρεψε να αποδίδει 50 hp (37 kW) στις 5.200 σ.α.λ., μια αύξηση πάνω από 50 τοις εκατό σε σχέση με τον κινητήρα παραγωγής 32 hp. Με το συνηθισμένο αγωνιστικό καύσιμο της εποχής - ένα μείγμα βενζίνης, αιθανόλης και ακετόνης – η Skoda Sport έφτανε σε τελική ταχύτητα 140 km / h με κατανάλωση μόλις 12 λίτρων ανά 100 χιλιόμετρο. Πλήρως τροφοδοτούμενο και εξοπλισμένο με τα εργαλεία και τα ανταλλακτικά που μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν μόνο κατά τη διάρκεια μιας στάσης επισκευής, είχε λειτουργικό βάρος 700 κιλά.

Με μέση ταχύτητα 126 km / h, αγωνίστηκαν φτάνοντας μέχρι τη δεύτερη θέση στην κατηγορία μέχρι των 1.100cc ανάμεσα από 60 διεκδικητές. Στην ειδική κατάταξη, το ντουέτο βρέθηκε στην πέμπτη θέση. Ωστόσο, το πρωί μετά από 13 σκληρές ώρες στο γρήγορο κομμάτι, το αυτοκίνητο με τον αριθμό 44 ξεκίνησε στον 115ο γύρο του. Όμως ένα τεχνικό πρόβλημα το έβγαλε εκτός αγώνα.

Skoda_24-Hours-of-Le-Mans_06

Για την Skoda αυτός ήταν ο μοναδικός αγώνας στο Le Mans στην ιστορία της εταιρείας. Στα χρόνια που ακολούθησαν, τα ειδικά μοντέλα της μάρκας δεν μπορούσαν πλέον να συμμετάσχουν στον 24ωρο αγώνα της Γαλλίας λόγω της δύσκολης πολιτικής κατάστασης.

 

 

 

 

 

About Motorsite.gr

Το Motorsite.gr είναι το μεγαλύτερο online ενημερωτικό portal για τη μοτοσυκλέτα και το αυτοκίνητο.

Μάθετε πρώτοι ολα τις τελευταίες ειδήσεις για τη μοτοσυκλέτα και το αυτοκίνητο. Ενημερωθείτε για ολους τους αγώνες, τις εκδηλώσεις, και νέα της αγοράς.

Το motorsite.gr χρησιμοποιεί cookies με σκοπό να έχετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία. Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies.