Ιστορία

Η εξέλιξη γραμμής παραγωγής των οχημάτων 

Στα τέλη του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ου περάσαμε από το άλογο στο αυτοκίνητο. Ήδη πέρασε πάνω από ένας αιώνας «ζωής», έχοντας μπει για τα καλά στη ζωή μας. Ασφαλώς κι έλυσε το πρόβλημα των μετακινήσεων, μίκρυνε τις αποστάσεις και έφερε τους ανθρώπους πιο κοντά, όμως δημιούργησε και συνεχίζει, μια σειρά αλυσιδωτών προβλημάτων όπως είναι η ρύπανση και το κυκλοφοριακό. Το αυτοκίνητο κατά τα πρώτα χρόνια του ήταν απρόσιτο στον πολύ κόσμο. Οι χειροποίητες κατασκευές του ανέβαζαν στα ύψη το κόστος τους. Η μαζική παραγωγή του όμως το κατέστησε προσιτό για το ευρύ κοινό. Η  γραμμή παραγωγής κατασκευής οχημάτων ήταν μια μεγάλη  αρχή, η οποία γνώρισε τεράστια εξέλιξη και έχει μια πολύ εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ιστορία.

car production_03

Κανένα δεν ήταν ίδιο

Το αυτοκίνητο πρωτοεμφανίστηκε στα τέλη του 19ου αιώνα, αλλά κατά τις πρώτες 10ετίες του 20ου αιώνα ξεκίνησε ουσιαστικά η παραγωγή του σε μεγάλες ποσότητες. Με το ξεκίνημα της βιομηχανικής επανάστασης, υπήρχαν εκατοντάδες μικρά εργοστάσια στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη που κατασκεύαζαν αυτοκίνητα. Την εποχή εκείνη, ιδιαίτερα ικανοί τεχνίτες, κατασκεύαζαν τα περισσότερα εξαρτήματα σε μικρά μηχανουργεία, τα οποία στη συνέχεια τα μετέφεραν και τα συναρμολογούσαν  άλλες ομάδες ικανών τεχνικών. Όπως ήταν φυσικό, η εξ ολοκλήρου χειροποίητη κατασκευή του κάθε αυτοκινήτου ήταν πολύ εύκολο να φανεί, διότι κανένα αυτοκίνητο του ιδίου μοντέλου δεν ήταν απόλυτα όμοιο με κάποιο άλλο. Την εποχή εκείνη η ετήσια παραγωγή κάθε εργοστασίου δεν ξεπερνούσε τα 1.000 αυτοκίνητα.

car production_04

Η καινοτόμα ιδέα

Την εποχή εκείνη τα προβλήματα  παραγωγής ήταν πολλά και σύνθετα που έπρεπε να αντιμετωπίζουν και να επιλύουν καθημερινά οι τεχνίτες των εργοστασίων και των μικρών οίκων που κατασκεύαζαν αυτοκίνητα. Ο πρώτος που σκέφτηκε να κάνει την παραγωγική διαδικασία περισσότερο αποτελεσματική στον τομέα αυτό, ήταν ο Henry Ford το 1903. Ήταν η χρονιά σταθμός που εφαρμόστηκε μια σημαντική καινοτομία. Η χρήση των εναλλασσόμενων εξαρτημάτων έφερε επανάσταση στην παραγωγική διαδικασία. Η εφαρμογή της καινοτομίας αυτής παράκαμψε την ανάγκη της επεξεργασίας του κάθε εξαρτήματος που απαιτούνταν για τη συναρμολόγηση. Με την εξέλιξη της ποιότητας των χρησιμοποιουμένων μετάλλων που θα ελάττωνε τις διάφορες ατέλειες, ο Ford σχεδίασε εξαρτήματα εύκολα στην προσαρμογή τους και ζήτησε ακόμη αυστηρότερη τήρηση των προδιαγραφών από τους προμηθευτές του.

car production_05

Κινητή γραμμή παραγωγής

Ωστόσο, η χρονιά σταθμός για την παγκόσμια βιομηχανία αυτοκινήτων ήρθε το 1913,όταν ο Henry Ford εισήγαγε την κινητή γραμμή παραγωγής στο Ντιτρόιτ. Με τον τρόπο αυτό και για πρώτη φορά, αντί να κινούνται οι εργαζόμενοι μεταξύ των αυτοκινήτων και να τα συναρμολογούν, συνέβη το ακριβώς το αντίθετο. Το κατασκευαζόμενο αυτοκίνητο περνούσε μπροστά από τους εργάτες που βρισκόταν σε συγκεκριμένη πάντα θέση. Η καινοτομία αυτή είχε σαν συνέπεια την σημαντική μείωση του κόστους παραγωγής.

car production_06

Η αποκατάσταση της αλήθειας

Μπορεί η ανάπτυξη της γραμμή παραγωγής να είναι "χρεωμένη" στη Ford, αλλά η αλήθεια είναι ότι η πρώτη γραμμή συναρμολόγησης ανήκει στον Ransom E. Olds, ο οποίος κατασκεύασε το πρώτο αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής, ένα Oldsmobile Curved Dash το 1901. Κατά την παραγωγή, όμως του Model T, έγιναν τεράστιες επεμβάσεις και εξελίξεις στο σύστημα της γραμμής παραγωγής. Και για τον λόγο αυτό η σύγχρονη γραμμή παραγωγής πιστώνεται στον Ford και στους μηχανικούς του.

car production_07

Η τεράστια μείωση του κόστους

Ακόμη και με την εφαρμογή της πολιτικής οικονομίας κλίμακας, ελαττώθηκε ακόμη περισσότερο το τελικό κόστος παραγωγής, παράγοντας με τον τρόπο αυτό περισσότερα αυτοκίνητα. Η διαδικασία αυτή οδήγησε στα τέλη του 1920 την παραγωγή στα 2.000.000 αυτοκίνητα το χρόνο, με ταυτόχρονη μείωση του τελικού κόστους κατά 67%!

Η κοινωνική πλευρά της καινοτομίας αυτής έγινε άμεσα φανερή. Τα αυτοκίνητα από είδος πολυτελείας, έγιναν προσιτά για τον καθένα ή για τους περισσότερους. Στα μέσα του 1950, το σύστημα αυτό της παραγωγής είχε κυριαρχήσει στις περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες με πολύ εντυπωσιακά αποτελέσματα. Από την εποχή αυτή και μετά η παραγωγική διαδικασία στην βιομηχανία των αυτοκινήτων περνά σιγά-σιγά στα χέρια των Ιαπώνων.

car production_08

Η ομάδα jidoka

Στην χώρα του ανατέλλοντος ηλίου όλα ξεκίνησαν με το σύστημα παραγωγής που σήμερα είναι γνωστό σαν jidoka. Εκεί για πρώτη φορά εισάγεται η έννοια της ομάδας και της ομαδικής εργασίας. Η παράδοση των εξαρτημάτων γινόταν τη στιγμή που τα χρειαζόταν η παραγωγή και η προσήλωση στην ποιότητα άγγιζε τα όρια της μανίας. Η Toyota το περιγράφει σαν «χρήση μηχανών με μια έξυπνη λειτουργία». Αυτό δεν σήμαινε, βέβαια, το να γεμίζει ένα εργοστάσιο με ρομπότ, αλλά περισσότερο είχε την έννοια εγκατάστασης σημείων ποιοτικών ελέγχων σε ένα σύστημα παραγωγής.

car production_09

Η καινοτομία «Looms» 

Ο Sakichi Toyoda, ο ιδρυτής της εταιρείας Toyota, εισήγαγε τα «Looms»  που σταματούσαν αυτόματα κάθε φορά που προέκυπτε σφάλμα στην παραγωγή. Αυτή η καινοτομία ελάττωσε τις κατασκευαστικές ατέλειες, ανέβασε την παραγωγικότητα και βοήθησε την διαδικασία σειριακής γραμμής παραγωγής, διότι μόνον ένας χειριστής χρειαζόταν για να εποπτεύει μια 12άδα looms.

Έμπνευση από τα σούπερ μάρκετ

Το 1956 ο Taiichi Ohno, o κορυφαίος μηχανολόγος της Τoyota, επισκέφτηκε τις ΗΠΑ κι εμπνεύστηκε από την λειτουργία των αμερικανικών σούπερ μάρκετ. Ο Ιάπωνας βλέποντας τους πελάτες να διαλέγουν από ένα πλήθος προϊόντων  που βρισκόταν στα ράφια και τους υπαλλήλους να τα αντικαθιστούν, οραματίστηκε  ότι ο κάθε εργαζόμενος στην γραμμή παραγωγής θα μπορούσε να είναι πελάτης του εργαζομένου πριν απ΄ αυτόν στην γραμμή παραγωγής. Έτσι  έπαιρνε από τον προηγούμενο του, ότι ακριβώς του ήταν απαραίτητο. Ο προηγούμενος εργάτης απλώς αντικαθιστούσε αυτό που έπαιρνε ο επόμενός του. Όσο απλή κι αν φαίνεται αυτή η ιδέα, ήταν μια επανάσταση στην βιομηχανία αυτοκινήτων, διότι παρήγαγε αυτοκίνητο ανάλογα με τις απαιτήσεις της αγοράς, ενώ οι αυτοκινητοβιομηχανίες στο Ντιτρόιτ έκαναν ακριβώς το αντίθετο.

car production_10

Ποιο ήταν το μυστικό

Οι ευρωπαϊκές και αμερικανικές βιομηχανίες οχημάτων δυσκολεύτηκαν να  καταλάβουν και να αφομοιώσουν αυτό το σύστημα παραγωγής. Η GM για παράδειγμα, ξόδεψε εκατομμύρια δολάρια  για έρευνα και ρομπότ, χωρίς όμως την αναμενόμενη επιτυχία. Άλλες εταιρείες, κυρίως ευρωπαϊκές, θεώρησαν ότι το μυστικό της επιτυχίας των Ιαπώνων βρισκόταν στην εργασιομανία και στις μικρές απαιτήσεις των Ιαπώνων εργατών. Ούτε και αυτό όμως δεν ήταν το σωστό. Το 1986, το περίφημο πανεπιστήμιο ΜΙΤ, έκανε μια έρευνα σχετικά με τις διαφορές στην παγκόσμια βιομηχανία αυτοκινήτων. Το αποτέλεσμα έδειξε ότι οι Ιάπωνες όχι μόνο χρειαζόταν πολύ λιγότερο χρόνο για να παράγουν ένα αυτοκίνητο, αλλά το κατασκεύαζαν και με τις λιγότερες σχετικά ατέλειες. Το μυστικό βρισκόταν αλλού: στην οργάνωση των εργοστασίων.

car production_11

Το «lean manufacturing»

Ο τρόπος παραγωγής των αυτοκινήτων από τους Ιάπωνες ονομάστηκε «lean manufacturing» από την ομάδα του ΜΙΤ και μπορεί να διδαχτεί και να εφαρμοστεί από τον καθένα. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Honda, το εργοστάσιο της εταιρείας του στις ΗΠΑ, παράγει καλύτερα αυτοκίνητα από το αντίστοιχο της Ιαπωνίας.

video NISSAN MADE BY HELLAS

Η εκπληκτική γραμμή παραγωγής στο Βόλο

Πολλοί ειδικοί της βιομηχανίας αυτοκινήτου δηλώνουν ότι το εργοστάσιο της Nissan Sunderland της Αγγλίας, είναι το πλέον παραγωγικό και αποτελεσματικό της Ευρώπης. Η μεγάλη έκπληξη όμως μας έρχεται από το εργοστάσιο της «Τεοκάρ», όταν λειτουργούσε στη βιομηχανική περιοχή του Βόλου και συναρμολογούσε αυτοκίνητα Nissan. Το εργοστάσιο αυτό πριν αναστείλει την δραστηριότητά του, παρήγαγε 72 αυτοκίνητα την ημέρα κατά το 1992, με μια μόνο βάρδια και  με τις λιγότερες ατέλειες απ’   ότι ήταν επιτρεπτές, γεγονός που ξεπερνούσε ακόμη και τα ιαπωνικά στάνταρς.

car production_12

Άνθρωποι και ρομπότ

Όπως κάποτε η παγκόσμια βιομηχανία  μάθαινε την μαζική παραγωγή από την Ford, έτσι αργότερα η μαζική παραγωγή μάθαινε από τους Ιάπωνες το lean manufacturing. Οι  σύγχρονες βελτιώσεις στο σύστημα παραγωγής, λαμβάνουν σοβαρά υπ’  όψιν τους σήμερα την απροθυμία του ανθρωπίνου δυναμικού να εργαστούν στα εργοστάσια, παρά την υψηλή ανεργία που υπάρχει. Αν και σήμερα πολύ εύκολα αντικαθίστανται οι άνθρωποι από τις μηχανές και τα ρομπότ, οι Ιάπωνες δεν πιστεύουν ότι η ρομποτοποίηση είναι ο τελικός στόχος. Πιστεύουν ότι τα ρομπότ φτιάχνουν τον εργασιακό χώρο του εργοστασίου καλύτερο και πιο ευχάριστο. Για τον λόγο αυτό τοποθετούν τα ρομπότ σε τμήματα της παραγωγής όπως η συναρμολόγηση του αμαξώματος, το φινίρισμα και το βαφείο, δηλαδή σε χώρους όπου απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή, ακρίβεια κι επιδεξιότητα και όπου ο εργασιακός χώρος είναι δυσάρεστος.

car production_13

Υψηλή ποιότητα-χαμηλό κόστος

Όλα εξελίσσονται με εκπληκτική ταχύτητα. Οι βιομηχανίες αυτοκινήτων προσπαθούν συνεχώς σε δύση και ανατολή να καταφέρουν να πετύχουν το φθηνότερο δυνατόν όχημα, με τη μέγιστη ασφάλεια, αλλά και την καλύτερη ποιότητα. Όσο αυτοί προσπαθούν, οι καταναλωτές των βιομηχανικών προϊόντων θα συνεχίζουν να απολαμβάνουν τα αγαθά τους.

Τρόποι μείωσης του κόστους

Σήμερα η γραμμή παραγωγής έχει φτάσει στο όριο μείωσης του κόστους κατασκευής του αυτοκινήτου. Τα εργοστάσια, στα πλαίσια της συνεχούς προσπάθειας, για φθηνότερο αυτοκίνητο στον τελικό καταναλωτή, προσανατολίζονται πλέον και ήδη εφαρμόζουν, στο να μειώσουν την τιμή από τα γενικά έξοδα διανομής, το οποίο επιβαρύνει με 30% την τελική τιμή. Η αναδιοργάνωση των δικτύων και  ο αρχικός κανονισμός της Ευρωπαϊκής Επιτροπής 1400, άρθρο 81, παρ. 3 (Block Exemption) που εφαρμόζεται από την 1η Οκτωβρίου 2003, στόχο είχαν την περαιτέρω μείωση των τιμών των αυτοκινήτων.

car production_14

Κοινές παραγωγές

Τα τελευταία χρόνια και προκειμένου να μειωθεί ακόμη περισσότερο το κόστος εξέλιξης ενός μοντέλου, άρα και η τελική τιμή του, έχει οδηγήσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες σε πολύ στενές συνεργασίες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η σύμπραξη  Toyota, Peugeot, Citroen για την κοινή παραγωγή στην Ευρώπη ενός μικρού αυτοκινήτου, το οποίο δεν αφήνει από μόνο του και μεγάλα κέρδη στον ένα  κατασκευαστή του. Καθημερινά μαθαίνουμε για νέες συνεργασίες, οι οποίες στόχο έχουν την μείωση των τεραστίων εξόδων που απαιτεί σήμερα, κυρίως, η ΕΕ λόγω των ρύπων.

Τα μεγάλα deal

Και όσο ο συναγωνισμός θα αυξάνεται, τόσο θα προκύπτουν μεγάλες ζημίες στους κατασκευαστές. Και πάντα οι ισχυρότεροι θα εξαγοράζουν τους αδυνάτους οικονομικά. Είναι πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα της συνέργειας, πριν από λίγα χρόνια, των Nissan & Renault η οποία άνοιξε νέους δρόμους. Σήμερα, ο όμιλος αυτός έχει υπό την σκέπη του και τη Mitsubishi. Και βέβαια, η τελευταία και πιο εντυπωσιακή εξαγορά ήταν αυτή  της GM Ευρώπης - Opel από τον όμιλο της PSA Peugeot - Citroen. Και ίσως να μην τελειώσαμε εδώ. Πολύ πιθανά να έχουμε και άλλες μελλοντικές εξαγορές.

car production_15

Τα ηλεκτρικά - αυτόνομα οχήματα

Σήμερα, με την τεχνολογία να καλπάζει και τα κόστη εξέλιξης να φτάνουν σε δυσθεώρητα ύψη, οι κατασκευαστές βρίσκονται αντιμέτωποι με τα ηλεκτρικά και αυτόνομα αυτοκίνητα. Οι τεράστιες επενδύσεις που απαιτούνται, προκειμένου να μειωθούν τα κόστη εξέλιξης και παραγωγής, οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια και σε άλλες συγχωνεύσεις ή σημαντικές συνεργασίες κατασκευαστών.  Πριν από λίγα χρόνια ακούσαμε ότι κάποια στιγμή οι μεγάλοι κατασκευαστές οχημάτων δεν θα ξεπερνούν τους 5 συνολικά.

Μάλλον βρισκόμαστε τόσο κοντά όσο ποτέ, που θα δούμε να αλλάζουν τα πάντα στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία. Πολύ σημαντικές αλλαγές, οι οποίες έχουν στόχο τη δραστική μείωση της εξέλιξης και κατασκευής των οχημάτων. Σήμερα ζούμε αυτές στιγμές και αναμένουμε ακόμη τεράστιες εξελίξεις.

 

About Motorsite.gr

Το Motorsite.gr είναι το μεγαλύτερο online ενημερωτικό portal για τη μοτοσυκλέτα και το αυτοκίνητο.

Μάθετε πρώτοι ολα τις τελευταίες ειδήσεις για τη μοτοσυκλέτα και το αυτοκίνητο. Ενημερωθείτε για ολους τους αγώνες, τις εκδηλώσεις, και νέα της αγοράς.

Το motorsite.gr χρησιμοποιεί cookies με σκοπό να έχετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία. Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies.
Ok