Ένα τέταρτο του αιώνα έχει περάσει από την κυκλοφορία του πρώτου μοντέλου Audi RS στην αγορά, σηματοδοτώντας την αρχή μιας ιστορίας επιτυχιών. Από το RS 2 Avant, όλα τα μοντέλα Audi RS ήταν πάντοτε ταυτισμένα με τη λατρεία για σπορ οδήγηση. Έως σήμερα, η Audi Sport GmbH, πρώην quattro GmbH, έχει παρουσιάσει, συνολικά, 25 μοντέλα RS. Φέτος, παρουσιάζονται άλλα έξι, εκ των οποίων δύο είναι εντελώς νέες προσθήκες στον κατάλογο RS.
Στην Audi, ο χαρακτηρισμός “RS” αντιπροσωπεύει μια φιλοσοφία αναζήτησης, απόδοσης και τελειότητας. Κάθε μοντέλο RS εκφράζει το πάθος που θέτει η μάρκα για την ανάπτυξη των αυτοκινήτων υψηλής απόδοσης.
Τα μοντέλα RS είναι τα κορυφαία των αντίστοιχων σειρών παραγωγής τους. Πολλά από αυτά είναι οι πρωτοπόρα στην αγορά για τις τεχνικές τους καινοτομίες, όπως χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το Audi RS 4 Avant με το barnstorming biturbo V6 πριν από 19 χρόνια. Το ακριβώς ίδιο ισχύει και για το TT RS.
RS 2 Avant to RS 4 Cabriolet
Το 1994, το 315PS Audi RS 2 Avant με τον 5κύλινδρο κινητήρα, έγραψε το πρώτο κεφάλαιο της ιστορίας RS. Με αυτό το αυτοκίνητο, η εταιρεία δημιούργησε το τμήμα των δυναμικών πλαισίων υψηλής απόδοσης. Όλα ξεκίνησαν από την τεχνογνωσία του τετρακίνητου Quattro με το κεντρικό διαφορικό αυτόματου κλειδώματος.
Το 1999, το Audi RS 4 Avant με βάση το S4 εισήγαγε μια νέα διάσταση ισχύος στην μεσαία κατηγορία. Κάτω από το καπό, βρισκόταν ένας κινητήρας V6, των 2,7 λίτρων, με πέντε βαλβίδων ανά κύλινδρο και biturbo που έκανε όλη τη δουλειά – ακριβώς όπως και στο S4. Σε συνεργασία με την Cosworth, υπήρξε νέα κυλινδροκεφαλή, θυρίδες εισαγωγής και εξαγωγής. Τώρα, η διατομή των αεραγωγών διευρύνθηκε στις πλευρές αναρρόφησης και συμπίεσης. Επιπλέον, οι υπερσυμπιεστές ήταν μεγαλύτεροι και η πίεση ώθησης αυξήθηκε σε σύγκριση με το S4. Το αποτέλεσμα ήταν ο κινητήρας RS 4 να αναπτύσσει μέγιστη ισχύ 380PS αντί για 265PS.
Η δεύτερη γενιά του RS 4 ακολούθησε το 2005. Πολυάριθμες καινοτομίες, πολλές από τις οποίες προήλθαν από τον χώρο των αγώνων, χαρακτήρισαν αυτή τη γενιά. Ξεχώριζε ο κινητήρας V8 των 420PS. Ήταν η πρώτη φορά που ένας κατασκευαστής βασιζόταν στον συνδυασμό άμεσης έγχυσης βενζίνης και ενός concept high-rev που έφτασε τις 8.250 σ.α.λ. Ο κινητήρας άμεσου ψεκασμού βενζίνης επέτρεψε τη βελτίωση της ισχύος μέσω της αποτελεσματικότερης παραγωγής του μείγματος καυσίμου / αέρα. Στο R8, το οποίο είχε επιτυχίες στο Le Mans, η τεχνολογία FSI είχε ήδη αποδείξει τις επιδόσεις της με εντυπωσιακό στυλ.
Το 2007, ο κινητήρας χρησιμοποιήθηκε και στην πρώτη γενιά του Audi R8. Η ανάρτηση προσέφερε την τελευταία γενιά μόνιμης τετρακίνησης καθώς και το σύστημα αποσβεστήρων Dynamic Ride Control που χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά το 2002 στο RS 6. Με την ασύμμετρη δυναμική κατανομή ροπής σε αναλογία 40% εμπρός και 60% πίσω, η μονάδα Quattro με κεντρικό διαφορικό αυτόματου κλειδώματος εξασφάλιζε βέλτιστη πρόσφυση. Το πρώτο και μέχρι σήμερα μόνο RS 4 Cabriolet έδωσε την απόλυτη οδηγική απόλαυση με τον υπέροχο ήχο του κινητήρα V8.
Το 2008 παρουσιάστηκε το RS 6 Avant. Με έναν εξελιγμένο κινητήρα V10 FSI, biturbo, ξηρά λίπανση και μόνιμη τετρακίνηση quattro, το RS 6 Avant βγήκε μπροστά από τον ανταγωνισμό. Με την εντυπωσιακή δύναμη του V10 των 580PS και ροπή στρέψης έφτανε τα 650 Nm. Το RS 6 Avant ήταν η πιο ισχυρή σειρά παραγωγής της Audi έως σήμερα.
Το 2011, το RS 3 Sportback με 340PS και 5κύλινδρο κινητήρα, έφερε τη φιλοσοφία RS στη συμπαγή κατηγορία. Το 2013, το RS Q3 άνοιξε ένα άλλο τμήμα της αγοράς ως το πρώτο compact SUV. Χρησιμοποιούσε τον εγκάρσια εγκατεστημένο 5κύλινδρο κινητήρα των 2.5 λίτρων, όπως στα TT RS και RS 3. Αρχικά, παρήγαγε 310PS, αλλά αυξήθηκε στα 340PS από τα τέλη του 2014. Η απόδοση RS Q3 που ακολούθησε το 2016 έφθασε ακόμα και στα 367PS.
Τα σημερινά μοντέλα RS
Η Audi Sport GmbH διαθέτει σήμερα επτά μοντέλα RS
Audi TT RS Coupé και Roadster
Audi RS 3 Sportback και Saloon
Audi RS 4 Avant
Audi RS 5 Coupé
Audi RS 5 Sportback
Τα μοντέλα RS χρησιμοποιούσαν εξαιρετικούς turbo κινητήρες. Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1980, τροφοδοτούσαν όλα τα αυτοκίνητα ράλι της Audi, αλλά και μοντέλα παραγωγής. Το πρώτο μοντέλο RS, το RS 2, από το 1994, εφοδιαζόταν, επίσης, με έναν τέτοιο κινητήρα.
Αυτός ο 5κύλινδρος έκανε την επιστροφή του το 2009 στο Audi TT RS, στο RS 3 Sportback το 2011 και δύο χρόνια αργότερα στο RS Q3.
Σήμερα το 2,5 TFSI χρησιμοποιεί όχι μόνο στο TT RS, αλλά και στο RS 3, μετά από την αναβάθμισή του, όπου ο 5κύλινδρος έγινε 26 κιλά πιο ελαφρύς από την προηγούμενη έκδοση. Ο στροφαλοθάλαμος είναι κατασκευασμένος από αλουμίνιο, ο οποίος και μόνο εξοικονομεί 18 κιλά.
Το καινοτόμο σύστημα ελέγχου Dynamic Ride Control, είναι επίσης αποκλειστικό για τα μοντέλα με διαμήκη εγκατεστημένο κινητήρα – μια πρωτοποριακή καινοτομία που χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά το 2002 στο RS 6. Αυτός ο ενσωματωμένος σταθεροποιητής αποτελείται από ένα ειδικό σύστημα αμορτισέρ το οποίο αντιδρά στις κλίσεις του οχήματος χωρίς καθυστέρηση χωρίς τη χρήση ηλεκτρονικών.
Η σπορ ανάρτηση RS που διατίθεται σήμερα στα μοντέλα RS 4 Avant και RS 5 Coupé και Sportback, διαθέτουν το Dynamic Ride Control (DRC), με τριών σταδίων μεταβλητή απόκριση αμορτισέρ.
25 χρόνια Audi RS! Και για το σκοπό αυτό, στις 12 Ιουλίου άνοιξε μια έκθεση στο Audi Forum στο Neckarsulm για την επέτειο αυτή. Εκτός από τα γνωστά μοντέλα παραγωγής, παρουσιάζονται συνολικά 14 αληθινά σπάνια RS.
Ανάμεσά τους είναι και η έκδοση του αγωνιστικού Audi TT RS του 2011, το RS 5 DTM, το οποίο θριάμβευσε στην εποχή του, το 2013, καθώς και ένα πρωτότυπο Audi RS 8 που δεν πέρασε στην παραγωγή.
Τα μοντέλα RS με χρονολογική σειρά:
Audi RS 2 Avant (1994): 2,2-litre 5-cylinder turbo, 315PS
Audi RS 4 Avant (2000): 2,7-litre V6 biturbo, 380PS
Audi RS 6 Saloon and RS 6 Avant (2002): 4,2-litre V8 biturbo, 450PS, from 2004 – RS 6 plus, 480PS, limited 999 cars
Audi RS 4 Saloon (2005), RS 4 Avant (2006), RS 4 Cabriolet (2006): 4,2-litre V8, 420PS
Audi RS 6 Saloon and RS 6 Avant (2008): 5,0-litre V10 biturbo, 580PS,
from 2010 – RS 6 plus with top speed adjusted to 188mph
Audi TT RS Coupé and TT RS Roadster (2009): 2,5-litre five-cylinder, 340PS from 2012 – plus version with 360PS
Audi RS 5 Coupé (2010) and RS 5 Cabriolet (2012): 4,2-litre V8, 450PS
Audi RS 3 Sportback (2011): 2,5-litre five-cylinder, 340PS
Audi RS 4 Avant (2012): 4,2-litre V8, 450PS
Audi RS Q3 (2013): 2,5-litre five-cylinder, 310PS from 2014 – 340PS from 2016 – performance version with 367PS
Audi RS 6 Avant (2013): 4,0-litre V8 biturbo with 560PS from 2015 – performance version with 605PS
Audi RS 7 Sportback (2013): 4,0-litre V8 biturbo with 560PS
from 2015 – performance version with 605PS
Audi RS 3 Sportback (2015): 2,5-litre five-cylinder with 367PS
Audi TT RS Coupé and TT RS Roadster (2016): 2,5-litre five-cylinder with 400PS
Audi RS 3 Saloon (2017): 2,5-litre five-cylinder with 400PS
Audi RS 5 Coupé (2017): 2,9-litre V6 biturbo with 450PS
Audi RS 4 Avant (2017): 2,9-litre V6 biturbo with 450PS
Audi RS 5 Sportback (2018): 2,9-litre V6 biturbo with 450PS