spot_img
HomeAUTOΙΣΤΟΡΙΑ110 χρόνια Laurin & Klement BSC

110 χρόνια Laurin & Klement BSC

Ένα εξαιρετικά σπάνιο αυτοκίνητο, μοντέλο του 1908 παρουσίασε το μουσείο της Skoda στη Mlada Boleslav, στο “στρατηγείο” της εταιρείας στην Τσεχία. Πρόκειται για το μόνο επιβατικό σπορ αυτοκίνητο Laurin & Klement BSC του 1908, ένα από τα δώδεκα συγκεκριμένα μοντέλα που κατασκευάστηκαν ποτέ.

Μετά από 110 χρόνια, το σπάνιο αυτό αυτοκίνητο είναι άριστα αναπαλαιωμένο, τόσο στα κύρια μηχανικά του μέρη, όσο και στον κινητήρα.

Laurin-Klement-BSC-1908_ 03

Το σπορ αυτοκίνητο τύπου BUR της Laurin & Klement γιορτάζει φέτος τα 110α γενέθλιά  και τοποθετείται σε περίοπτη θέση στο μουσείο της Skoda  στην Mlada Boleslav για την επέτειο αυτή. Το σπάνιο όχημα έχει αποκατασταθεί πλήρως τα τελευταία δύο χρόνια. Μια ομάδα εμπειρογνωμόνων ανακατασκεύασε το μοντέλο με βάση τα αρχικά σχέδια και άλλες ιστορικές πηγές. Όλα τα σημαντικά μηχανικά εξαρτήματα στο μοναδικό αυτοκίνητο είναι τα πρωτότυπα. Ο κινητήρας φέρει τον αυθεντικό αύξοντα αριθμό, με τον οποίο το σπορ αυτοκίνητο άφησε τη γραμμή παραγωγής του από το εργοστάσιο του Mladá Boleslav το 1908. Ο Andrea Frydlová, επικεφαλής του Μουσείου λέει: “Το σπορ Laurin & Klement BSC του 1908 είναι το μόνο που επέζησε από τα συνολικά δώδεκα που κατασκευάστηκαν. Μετά από μια γενική επισκευή του πλαισίου, του κινητήρα, του κιβωτίου ταχυτήτων και άλλων εξαρτημάτων καθώς και την εγκατάσταση ενός νέου ηλεκτρικού συστήματος, το αυτοκίνητο ακολούθησε πιστά τα αρχικά σχέδια του κατασκευαστή του.

Laurin-Klement-BSC-1908_ 04

Ο 2κύλινδρος κινητήρας των 1.399 κ.εκ.  ξεκινάει μετά από λίγες στροφές που απαιτούνται από τη μανιβέλα του. Το Laurin & Klement BSC είναι πλέον ένα από τα πιο πολύτιμα εκθέματα του συγκεκριμένου μουσείου της Skoda. Το Laurin & Klement BSC εμφανίζεται σε πολλές κινηματογραφικές ταινίες της εποχής του. Όταν βγήκε από τη γραμμή παραγωγής το ημερολόγιο έγραφε  12 Ιουλίου 1908. Και ο αύξων  αριθμός κινητήρα, 5635,  επιβεβαιώνει την αυθεντικότητα του οχήματος. Το πολύ σπάνιο αυτό αυτοκίνητο άλλαξε κατά το παρελθόν χέρια και υπέστη αρκετές τροποποιήσεις. Είναι χαρακτηριστική η μετατροπή του σε αγωνιστικό αυτοκίνητο για τις ανάγκες της ταινίας «Grandpa Car» του Alfréd Radok, η οποία έκανε πρεμιέρα στις Τσεχοσλοβακικές αίθουσες στις 27 Μαρτίου 1957.

Laurin-Klement-BSC-1908_ 05

Ωστόσο, παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον η ιστορία της οικογένειας των μοντέλων BS. Μετά την έναρξη της παραγωγής ποδηλάτων στα τέλη του 1895, η εταιρεία Václav Laurin και Václav Klement,  επέκτειναν την παραγωγή τους το 1899 προκειμένου να συμπεριλάβουν και μοτοσικλέτες. Λίγα χρόνια αργότερα, ξεκινώντας από τα τέλη του 1905, οι επιχειρηματίες παρουσίασαν την έκδοση παραγωγής του πρώτου αυτοκινήτου τους – το Laurin & Klement Voiturette Α. Τα επόμενα δύο χρόνια συνέχισαν να αναπτύσσουν την παραγωγή τους και να εφαρμόζουν αρκετές σημαντικές διαρθρωτικές αλλαγές.

Laurin-Klement-BSC-1908_ 06

Η ταχέως αυξανόμενη ζήτηση για τα μοντέρνα αυτά οχήματα από τον Mladá Boleslav βασίστηκε και στο γεγονός ότι την εποχή εκείνη είχαν το απόλυτο value for money στον τοπική αγορά. Έτσι η παραγωγή από μερικές δεκάδες αυτοκίνητα που ήταν το 1906, έφτασε  έως σχεδόν τα 500 κομμάτια το 1908. Εντυπωσιακός αριθμός παραγωγής για τα δεδομένα της εποχής.

Laurin-Klement-BSC-1908_ 07

Τα Voiturette type Α, Β και Β2 στο αρχικό στάδιο κατασκευής τους, εξοπλιζόταν με V 2κυλίνδρους κινητήρες. Η σειρά μοντέλων BS τοποθετούσε ένα 2κίλινδρο κινητήρα 1.399 κ.εκ.  και απόδοση 10 hp (7,4 kW). Η εταιρεία την εποχή εκείνη ήταν φιλόδοξη και σταθερά ευθυγραμμισμένη με τις ανάγκες των πελατών της. Ουσιαστικά εξατομίκευε τα μοντέλα της Laurin & Klement της οικογένειας BS και διέθεταν  ιδιαίτερα σχεδιαστικά χαρακτηριστικά απευθυνόμενα σε διαφορετικές ομάδες πελατών, όπως γιατροί ή επιχειρηματίες. Η σειρά μοντέλων περιελάμβανε τουλάχιστον έξι διαφορετικά μεταξόνια από 1.905 έως 2.380 χιλιοστά.

Laurin-Klement-BSC-1908_ 08

Ο κατασκευαστής προσέφερε πολυάριθμες μορφές αμαξώματος σε αυτές τις εκδόσεις, ξεκινώντας από το ‘Personen-Voiturettes’ – τον γαλλικό όρο για τα μικρά αυτοκίνητα – στα ταξί και στα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα. Μεταξύ 1908 και 1909, κατασκευάστηκαν 66 συνολικά οχήματα L & K της σειράς BS. Οι πιο πολύτιμες εκδόσεις περιλαμβάνουν δώδεκα οχήματα στην σπορ έκδοση BSC. Η ισχύς του κινητήρα αυξήθηκε από τα πρότυπα 10 hp (7,4 kW) σε 12 hp (8,8 kW). Το πρώτο BSC βγήκε από τα εργοστάσια της Laurin & Klement στις 10 Ιουνίου 1908 και το τελευταίο στις 20 Οκτωβρίου 1908.

Laurin-Klement-BSC-1908_ 09 Laurin-Klement-BSC-1908_ 10 

Laurin-Klement-BSC-1908_ 11
RELATED ARTICLES
spot_img

ΝΕΑ AUTO