spot_img
HomeAUTOΙΣΤΟΡΙΑΗ τέχνη και το VW Beetle

Η τέχνη και το VW Beetle

Το θρυλικό VW Beetle περνά πλέον στο πάνθεον της παγκόσμιας αυτοκίνησης, αφού η εταιρεία ανακοίνωσε ότι  σταματά  οριστικά την παραγωγή του θρυλικού “σκαραβαίου” το 2019, μετά από 70 χρόνια κυκλοφορίας του.

Beetle art_ 03

Το μοντέλο αυτό αφήνει πίσω του μια τεράστια κληρονομιά, αφού είναι  άρρηκτα ταυτισμένο με την παγκόσμια ιστορία της αυτοκίνησης. Τι να πρωτογράψει κανείς για το συγκεκριμένο αυτό αυτοκίνητο.

Beetle art_ 04

Ο σκαραβαίος, που  αποτελεί δημιούργημα του Ferdinand Porsche,  κατασκευάστηκε από τον Αύγουστο του 1938 έως τις 30 Ιουλίου 2003 και ήταν το πρώτο χρονολογικά αυτοκίνητο στην ιστορία της  γερμανικής  αυτοκινητοβιομηχανίας και της VW.

Beetle art_ 05

Σε όλο αυτό το χρονικό διάστημα κατασκευάστηκαν συνολικά 21.529.464 κομμάτια. Το θρυλικό  Σκαθάρι έγινε σε παγκόσμια κλίμακα, το αυτοκίνητο με την μεγαλύτερη χρονική διάρκεια παραγωγής και τον μεγαλύτερο αριθμό οχημάτων από την ίδια πλατφόρμα. Το όνομα Σκαραβαίος έγινε ακόμη γνωστό και ως Χελώνα ή Κατσαριδάκι.

Beetle art_ 06

Ενέπνευσε γενιές

Πέρα από μέσον μετακίνησης, το συγκεκριμένο μοντέλο επηρέασε γενιές ολόκληρες σε όλους τους τομείς της τέχνης. Πρωταγωνίστησε στον κινηματογράφο, έγινε γραμματόσημο, ενέπνευσε διακοσμητές εσωτερικού και εξωτερικού χώρου, έγινε κάθισμα γραφείου, πίνακας ζωγραφικής, έδωσε ιδέες σε καλλιτέχνες δημιουργώντας πραγματικά έργα τέχνης κ.α. Δύσκολα του ξέφυγε κάποιος καλλιτεχνικός χώρος.

Beetle art_ 07

Αγαπήθηκε και μισήθηκε όσο λίγα άλλα μέσα μετακίνησης, αλλά το βέβαιο είναι ότι, ενέπνευσε χιλιάδες ανθρώπους, πρόσφερε λύσεις μετακίνησης για 7 δεκαετίες, ήταν ο αχώριστος φίλος των οικογενειών σε κάθε μορφή που κατασκευάστηκε.

Beetle art_ 08

Μόνο στην Ανταρκτική δεν κατασκευάστηκε

Ελάχιστα αυτοκίνητα στον κόσμο είχαν τόσο μεγάλο εύρος κατασκευής στον πλανήτη. Εκτός από τις διάφορες εγκαταστάσεις της εταιρείας στη  Γερμανία (1938 – 1978), στο Μεξικό (1955 – 2003) και στη Βραζιλία (1953 – 1986 και 1993 – 1996), το Σκαθάρι κατασκευάστηκε και σε πολλές άλλες χώρες, πάντα κατόπιν σχετικής άδειας από την μητρική Volkswagen.

Beetle art_ 09

Σε αρκετές υπήρξε πλήρης παραγωγή, ενώ σε άλλες παρήχθη μόνο ως συναρμολόγηση από εισαγόμενα ανταλλακτικά ή και από μισο-έτοιμα αμαξώματα, ιδίως σε  δεξιοτίμονες αγορές, όπως στην Ιρλανδία, στην Ταυλάνδη, στην Ινδονησία, στη Νότια Αφρική, στην Αυστραλία και στη Νέα Ζηλανδία. Συνολικά παρήχθη σε 20 χώρες, αριθμός – ρεκόρ, και μάλιστα σε όλες τις ηπείρους, εκτός φυσικά από την  Ανταρκτική.

Beetle art_ 10

Το Μεξικό ο τελευταίος του σταθμός  

Από το 1996 και μετά, το εργοστάσιο στην Πουέμπλα, στο Μεξικό, έμελλε να είναι και το τελευταίο που κατασκεύασε το Σκαθάρι, έως τις 30 Ιουλίου του 2003, όταν το τελευταίο αντίτυπο κύλησε από τη γραμμή παραγωγής και κατέληξε απευθείας στο μουσείο της Volkswagen.

Beetle art_ 11

Μάλιστα τα 3.000 τελευταία αντίτυπα του μοντέλου πωλήθησαν ως μοντέλα 2004 και υπό την ονομασία Última Edición (Τελική Έκδοση). Συνολικά παρήχθησαν 21.529.464 οχήματα παγκοσμίως, από τα οποία τα 15.444.858 κατασκευάστηκαν στη  Γερμανία.

Beetle art_ 12

Μέχρι και ένα χρόνο πριν την λήξη της παραγωγής, το Σκαθάρι έφερε και τον τίτλο του αυτοκινήτου με τα περισσότερα αντίτυπα υπό το ίδιο όνομα. Τελικά, το ρεκόρ αυτό καταρρίφθηκε στις 25 Ιουνίου 2002, από το Golf, όταν από τη γραμμή παραγωγής του εργοστασίου στο Βόλφσμπουργκ βγήκε το Golf με αύξοντα αριθμό 21.517.415 και συνεχίζει έως και σήμερα την παραγωγή του.

Beetle art_ 13

Με μεγαλύτερο κινητήρα στις ΗΠΑ

Με το ξεκίνημα του 1970, τα μοντέλα εξαγωγής στις ΗΠΑ και Καναδά αύξησαν τον κυβισμό του κινητήρα τα 1.493 κ. εκ. στα 1.584 κ. εκ. και η ισχύς έφτασε τους 57 hp. Την σεζόν του 1971, σε όλα τα Σκαθάρια, ο προαιρετικός κινητήρας των 1.5 λίτρων αντικαταστάθηκε από έναν κινητήρα 1.6 λίτρων, ισχύος 60 hp (45 kW-  61 PS). Το στάνταρ Beetle μετονομάστηκε σε VW 1300, ενώ όταν έφερε τον κινητήρα 1.6 λίτρων ονομαζόταν επίσημα 1300 S, προκειμένου να μην προκληθεί σύγχυση με το Volkswagen Type 3, που είχε ήδη ονομαστεί επίσημα VW 1500 και VW 1600. Η εμπορική ονομασία του Σκαραβαίου έγινε τότε 1302 / 1302 S και ειδικά στη Βόρεια Αμερική το 1302 πουλιόταν  σαν Super Beetle. Το 1972, όλα τα Σκαθάρια απέκτησαν ένα νέο και 4-άκτινο τιμόνι, από πλαστικό, για βελτίωση της ασφάλειας, καθώς και ένα υψηλότερο κατά 4,0 εκατοστά πίσω παρμπρίζ. Την περίοδο του 1973,  το 1302 μετονομάστηκε σε 1303 και απέκτησε ένα μεγαλύτερο και καμπυλωτό μπροστινό παρμπρίζ, σε αντίθεση με το παλαιότερο επίπεδο, και πιο ογκώδη πίσω φώτα, που έγιναν τότε γνωστά ως «η αισθητική του ελέφαντα».

Η ώρα της αντικατάστασης

Καθώς η 10ετία του ’70 “έτρεχε”, οι πωλήσεις άρχισαν πλέον να πέφτουν. Με τη βοήθεια της γερμανικής κυβέρνησης, η Volkswagen παρουσίασε εγκαίρως, τον Μάιο του 1974, τον αντικαταστάτη του, το πολύ πιο σύγχρονο  Golf, το οποίο σημείωσε επίσης τεράστια εμπορική επιτυχία. Αποτέλεσμα της εισαγωγής του Golf στην παραγωγή, ήταν η άμεση μετατροπή του εξοπλισμού στο Βόλφσμπουργκ, για την παραγωγή του Golf, ενώ το τελευταίο Σκαθάρι παραγωγής στο Βόλφσμπουργκ κατασκευάστηκε την 1η  Ιουλίου του 1974. Η συνολική παραγωγή στο συγκεκριμένο εργοστάσιο, το οποίο αμέσως μετά ξεκίνησε την κατασκευή του Golf, έφτασε τα 11.916.519 Σκαθάρια.

Σταδιακή διακοπή

Ωστόσο, παρά την εισαγωγή του  Golf το 1974 και του μικρότερου  Polo το 1975, η παραγωγή του Σκαραβαίου συνεχίστηκε για 3,5 ακόμα χρόνια σε άλλα γερμανικά εργοστάσια, αν και σε πολύ λιγότερα κομμάτια. Τελικά, στις 19 Ιανουαρίου  του 1978 παρήχθη στο Έμντεν το τελευταίο αντίτυπο ευρωπαϊκής κατασκευής, ένα χρώματος Ντακότα μπεζ, ενώ η παραγωγή Σκαραβαίων για εξαγωγή στην αγορά των ΗΠΑ είχε σταματήσει ήδη τον Ιούλιο του 1977. Μετέπειτα, η εταιρεία το εισήγαγε στην Ευρώπη κατόπιν παραγγελίας, από το εργοστάσιό της στο Μεξικό, έως και το 1985. Η τελευταία επίσημη εισαγωγή παρτίδας Σκαθαριών στην Ευρώπη, έγινε στις 12 Αυγούστου του 1985. Στην πράξη, ωστόσο, υπήρξαν πολλές ακόμα παράλληλες εισαγωγές σε αρκετές ευρωπαϊκές αγορές, από ανεξάρτητους εισαγωγείς, μέχρι και την οριστική λήξη της παραγωγής του, το 2003.

RELATED ARTICLES
spot_img

ΝΕΑ AUTO