Ιστορία

Μετέφερε τη λαϊκή κουλτούρα μιας χώρας

50 Years Skoda 1203 10Εξαιρετικά αξιόπιστο το Compact van Skoda 1203, πέρασε τη γραμμή παραγωγής πριν από μισό αιώνα. Κατασκευάστηκε στο τσεχικό εργοστάσιο στο Vrchlabí και στην Trnava στη Σλοβακία και είναι βαθιά ενσωματωμένο στην πατρίδα της λαϊκής κουλτούρας χάρη στις πολυάριθμες εμφανίσεις σε δημοφιλείς Τσεχοσλοβάκικες ταινίες και τηλεοπτικές σειρές.

Ήταν και παραμένει το ευρύτερα 50 Years Skoda 1203 11χρησιμοποιούμενο εμπορικό όχημα της Τσεχοσλοβακίας του 20ου αιώνα. Πενήντα χρόνια πίσω, το φορτηγάκι αυτό σχεδιάστηκε ως pickup και παρουσιάστηκε στις 14 Σεπτεμβρίου 1968 στο Brno. Το 1203 ήταν πανταχού παρόν, καθ΄ όλο το 24ωρο και όπως έλεγαν οι ντόπιοι κυριολεκτικά συνόδευε Τσέχους και Σλοβάκους από λίκνο σε τάφο. Ο λόγος διότι είχε πολλές διαθέσιμες εκδόσεις από ασθενοφόρα και φορτηγά, έως λεωφορεία, νεκροφόρες και άλλες 50 Years Skoda 1203 12παραλλαγές.

Μια μεγάλη εμπορική επιτυχία
Η ιστορία του Skoda 1203 αντικατοπτρίζει πολλές ιδιαιτερότητες της κεντρικά ελεγχόμενης οικονομίας στην μεταπολεμική Τσεχοσλοβακία. Η ανάπτυξη ενός ελαφρού επαγγελματικού οχήματος με προηγμένο αυτόνομο αμάξωμα, με πρακτικό σχεδιασμό, ξεκίνησε στο Vrchlabí κατά το δεύτερο μισό της δεκαετίας του 1950 - αλλά η παραγωγή δεν 50 Years Skoda 1203 13ξεκίνησε μέχρι το 1968. Το 1203 γιόρτασε την πρεμιέρα Σεπτέμβριο του 1968 στη Διεθνή Έκθεση Μηχανικών στο Μπρνο. Ωστόσο, το ντεμπούτο επισκιάστηκε από την κατοχή της Τσεχοσλοβακίας από τους στρατούς πέντε χωρών του Συμφώνου της Βαρσοβίας που εισέβαλαν στις 21 Αυγούστου 1968 σε απάντηση στο ελευθεριακό κίνημα της «Πράξης της Πράγας». Παρ 'όλα αυτά, το Skoda 1203 ήταν το μόνο νεοφερμένο στην εγχώρια αυτοκινητοβιομηχανία για να προκαλέσει μια αίσθηση - και επρόκειτο να έχει μια συναρπαστική εμπορική καριέρα.

Δείτε το video του Skoda 1203

50 Years Skoda 1203 15Με σχεδιασμό "κουτιού"
Τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα Skoda 1201 και 1202 κατασκευάστηκαν στο εργοστάσιο Vrchlabí στα τέλη της δεκαετίας του 1950. Ωστόσο, ήταν βασισμένα σε μοντέλα επιβατικών αυτοκινήτων και συνεπώς προσέφεραν περιορισμένο χώρο φόρτωσης και ωφέλιμο φορτίο. Το κεντρικό πλαίσιο σωλήνων τους θεωρήθηκε επίσης ξεπερασμένο. Έτσι, την άνοιξη του 1956, οι μηχανικοί άρχισαν να αναπτύσσουν ένα 50 Years Skoda 1203 16σύγχρονο pickup. Από την αρχή, ακολούθησαν μια ιδέα για το πλαίσιο με καμπίνα, όπου ο κινητήρας τοποθετείτο στο ύψος των εμπρός καθισμάτων. Αυτό σημαίνει ότι ο οδηγός του δεν είχε κανένα προεξέχον τμήμα κινητήρα και σήμερα ο σχεδιασμός αυτός αναφέρεται ως σχεδιασμός ενός "κουτιού". Αυτή η ιδέα επέτρεψε τη βέλτιστη εκμετάλλευση της καμπίνας.

Με υψηλή αξιοπιστία
50 Years Skoda 1203 18Το 1203 χρησιμοποίησε πολλά αποδεδειγμένης αξιοπιστίας εξαρτήματα από άλλα μοντέλα της εταιρείας. Ο τετρακύλινδρος κινητήρας των 1.221 κ. εκ. OHV με ισχύ 49 kW προήλθε από το 1202. Τα όργανα του cockpit και τα πίσω φανάρια, από την άλλη πλευρά, προήλθαν από το Skoda 1000 MB. Η μεγάλη ζήτηση για το δημοφιλές notchback μοντέλο 1000 MB στο εσωτερικό και στο εξωτερικό σήμαινε ότι από τα μέσα του 1967 η κατασκευή κινητήρων για το 1202 και την 50 Years Skoda 1203 17επόμενη χρονιά 1203 μεταφέρθηκε διαδοχικά από το κεντρικό εργοστάσιο στην Mladá Boleslav σε μια εταιρεία που ονομάζεται Kovosmalt στην Trnava της Σλοβακίας , που αργότερα μετονομάστηκε σε Trnavské automobilové závody (Trnava Automobile Factory).

Η σειρά παραγωγής του Skoda 1203 ξεκίνησε στις 20 Νοεμβρίου 1968, στο πλήρως εκσυγχρονισμένο εργοστάσιο Vrchlabí, μαζί με 50 Years Skoda 1203 19τον προκάτοχό του - το 1202, που συνεχίστηκε μέχρι το 1973. Αρχικά, το 1203 κατασκευάστηκε αποκλειστικά ως βαν. Με συμπαγείς εξωτερικές διαστάσεις 4.520 χιλ. μήκος, 1.800 χιλ. πλάτος και 1.900 χιλ. ύψος, προσέφερε χωρητικότητα 5,2 m3.

Αποκλειστικά για τον «κομμουνιστικό τομέα»
Η μέγιστη ταχύτητα ήταν 90 χλμ/ώρα, η κατανάλωσή του - που μετρήθηκε στη 50 Years Skoda 1203 21συνέχεια στα σταθερά 60 χλμ. / ώρα - ήταν 11 λίτρα βενζίνης ανά 100 χιλιόμετρα. Ένα τοίχωμα από μεταλλικό φύλλο με παράθυρο χώρισε τη διπλή καμπίνα από την περιοχή φόρτωσης. Μια ευρεία πλευρική συρόμενη πόρτα στη δεξιά πλευρά και η οριζόντια διαχωρισμένη πόρτα χώρου αποσκευών έδωσαν μια γενναιόδωρη και ευέλικτη πρόσβαση στο χώρο φορτίου. Αργότερα, η Skoda επεκτείνει το φάσμα των προϊόντων της από φορτηγά πλατφόρμες, οχήματα 50 Years Skoda 1203 20συνεργείου, έως τα ασθενοφόρα που ήταν κοινό θέαμα στους Τσεχοσλοβακικούς δρόμους. Το Skoda 1203 πωλήθηκε αποκλειστικά στον «κομμουνιστικό τομέα», δηλ. κρατικές επιχειρήσεις ή συνεταιρισμούς.

Οι άλλοι να περιμένουν...
Οι ιδιώτες πελάτες θα έπρεπε να είναι εξαιρετικά υπομονετικοί έως ότου τα οχήματα αυτά αποσυρθούν για να πωληθούν ως μεταχειρισμένα στην αγορά. Ο λόγος για αυτό 50 Years Skoda 1203 23δεν ήταν μόνο η χαμηλή παραγωγή, αλλά κυρίως λόγω της φύσης τους ως εμπορικών οχημάτων, η ιδιωτική βιομηχανία ήταν ανεπιθύμητη στην κομμουνιστική Τσεχοσλοβακία.

Ξεπέρασε τα σύνορα
Μονοπωλιακή θέση στην αγορά εμπορικών οχημάτων της Τσεχοσλοβακίας το Skoda 1203 δεν καταξιώθηκε μόνο στην εγχώρια αγορά και σε άλλες χώρες του ανατολικού μπλοκ. Ακόμη 50 Years Skoda 1203 22η φήμη του ξεπέρασε τα σύνορα και έφτασε σε αγορές όπως της Γαλλίας, του Βελγίου και της Αιγύπτου.

Με αγωνιστικές εμπειρίες
Αξίζει να αναφερθούμε σε δύο πολύ συγκεκριμένες εκδόσεις του οι οποίες προσαρμόστηκαν για τις τότε ανάγκες, από το 1971. Εξυπηρέτησε τις αγωνιστικές ανάγκες του Skoda 100L, το οποίο τότε ξεκινούσε την αγωνιστική του καριέρα στο Ευρωπαϊκό 50 Years Skoda 1203 24Πρωτάθλημα Αυτοκινήτων Τουρισμού.

Όλα τα καλά έχουν και τέλος
Η παραγωγή του 1203 ολοκληρώθηκε στο εργοστάσιο του Vrchlabí το 1981 μετά την κατασκευή 69.727 συνολικά οχημάτων. Η παραγωγή του all-rounder συνεχίστηκε με πολλές τεχνικές βελτιστοποιήσεις στα εργοστάσια αυτοκινήτων στην Trnava της Σλοβακίας μέχρι το δεύτερο μισό της δεκαετίας τ50 Years Skoda 1203 14ου 1990.

Στην πατρίδα του, το 1203 θεωρείται σα μια εικόνα της αυτοκινητοβιομηχανίας και της λαϊκής κουλτούρας - όχι μόνο επειδή σχεδόν μονοπώλησε τον τομέα των εμπορικών οχημάτων για σχεδόν ένα τέταρτο του αιώνα, αλλά και για τις πολυάριθμες εμφανίσεις της στην Τσεχοσλοβακική κινηματογραφική και τηλεοπτική παραγωγή.

About Motorsite.gr

Το Motorsite.gr είναι το μεγαλύτερο online ενημερωτικό portal για τη μοτοσυκλέτα και το αυτοκίνητο.

Μάθετε πρώτοι ολα τις τελευταίες ειδήσεις για τη μοτοσυκλέτα και το αυτοκίνητο. Ενημερωθείτε για ολους τους αγώνες, τις εκδηλώσεις, και νέα της αγοράς.

Το motorsite.gr χρησιμοποιεί cookies με σκοπό να έχετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία. Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies.
Ok