Σε ιδιαίτερα δύσκολους δρόμους εξακολουθεί να κινείται η αγορά του αυτοκινήτου στη χώρα μας. Και δεν είναι μόνο του ότι έχει μειωθεί δραστικά πλέον η αγοραστική δυνατότητα των καταναλωτών. Εξακολουθεί να υπάρχει σε πολλούς καταναλωτές η φοβία και η καχυποψία για το τι μπορεί να τους περιμένει αν επιλέξουν κάποιο αυτοκίνητο.
Πραγματική εικόνα της αγοράς του αυτοκινήτου είναι ουσιαστικά οι λιανικές πωλήσεις και όχι οι εταιρικές Στις λιανικές φαίνεται η αληθινή δύναμη – δυνατότητα της αγοράς. Οι εταιρικές απλά, βοηθώντας τα τελευταία χρόνια ο τουρισμός, σημείωσαν αύξηση και κυριολεκτικά σώζουν μόνο την γενικότερη εικόνα της αγοράς.
Αναλύοντας όμως την αγορά από το 2000 έως και την περσινή χρονιά, διαπιστώνουμε για άλλη μια φορά ότι οι λιανικές πωλήσεις – η πραγματική εικόνα – παρουσιάζει εικόνα καταστροφής. Αρκεί να δούμε ότι το 2000 είχαμε 250.029 λιανικές πωλήσεις (86,15%), για να φτάσουμε στο 2016 τις 35.087 ταξινομήσεις (44,20%) και πέρσι που έφτασαν τις 48.902 με ποσοστό 47% . Είναι εντελώς αδύνατον να επιβιώσουν εισαγωγικές εταιρείες, αλλά και καταστήματα λιανικής, οι ηρωικοί ντήλερς, οι οποίοι κάθε χρόνο ζουν όλο και χειρότερες μέρες. Κάθε χρόνο χάνονται πολλές θέσεις εργασίας από τον άλλοτε ισχυρό κλάδο του αυτοκινήτου. Κάθε χρόνο κλείνουν καταστήματα λιανικής, συνεργεία και άλλα συναφή καταστήματα.
Η τραγική αυτή μείωση των πωλήσεων έχει άμεσο αντίκτυπο στα κρατικά έσοδα, αφού χάνονται εκατομμύρια ευρώ από τέλη κυκλοφορίας, εισφορές, καύσιμα, ασφάλειες και μια σειρά ακόμη “ζεστών” εισπράξεων για το κράτος.
Με αυτούς τους ρυθμούς των πωλήσεων ο κυκλοφορών παλαιός στόλος της χώρας μας θα χρειαστεί πολλές 10ετίες για να ανανεωθεί. Έτσι, χιλιάδες σαράβαλα, δίχως επαρκή συντήρηση, κυριολεκτικά σέρνονται στους ελληνικούς δρόμους, ρυπαίνοντας και προκαλώντας πολλά τροχαία δυστυχήματα.
Σημειώνεται ακόμη πως η αγορά αυτοκινήτου κατά το 2018 κινήθηκε -61,8% χαμηλότερα ως προς το μέσο όρο προ κρίσης των ετών 2000-2009.
Αξίζει να δούμε αναλυτικά τον συνολικό όγκο πωλήσεων καινούργιων επιβατικών οχημάτων στη χώρα μας από το 2000 έως και πέρσι, τις λιανικές πωλήσεις, αλλά και τις εταιρικές. Στον πίνακα που ακολουθεί φαίνεται ξεκάθαρα η καταστροφική πορεία του κλάδου τα τελευταία της κρίσης. Με μοναδική αισιόδοξη ακτίνα την περσινή χρονιά που δείχνει ότι κάτι πάει να δείξει.
Αναλυτικές ταξινομήσεις αυτοκινήτων στη Ελλάδα 2000 – 2018
Έτος σύνολο αγοράς λιανικές εταιρικές
2000 290.225 250.029 40.196
2001 280.295 236.185 44.110
2002 268.489 219.339 49.150
2003 257.293 203.291 54.002
2004 289.753 224.179 65.574
2005 269.733 210.753 58.980
2006 267.706 205.314 62.392
2007 279.794 214.591 65.203
2008 267.242 202.365 64.877
2009 220.548 181.508 39.040
2010 141.499 106.027 35.472
2011 97.682 65.136 32.546
2012 58.482 34.445 24.037
2013 58.694 30.818 27.876
2014 71.218 36.000 35.218
2015 75.805 39.782 36.023
2016 79.379 35.084 44.295
2017 88.660 40.275 48.385
2018 104.117 48.902 55.215
Βούλιαξε η Θεσσαλονίκη
Μια αναδρομή στην αγορά των τελευταίων 18 ετών μας δείχνει ανάγλυφα της τραγικότητα της κατάστασης. Η αγορά του αυτοκινήτου της Θεσσαλονίκης το 2000 βρισκόταν στις 28.183 ταξινομήσεις, για να φτάσει το 2004 τις 29.493 και να “γκρεμιστεί” στις 3.756 το 2013. Η περσινή χρονιά ήταν σχετικά αισιόδοξη αφού φτάσαμε στις 6.889 ταξινομήσεις.
Από αυτές μόλις οι 4.914 ήταν λιανικές, επίδοση εξαιρετικά απαισιόδοξη προκειμένου να κρατηθούν σε τροχιά συντήρησης τα δίκτυα λιανικών πωλήσεων. Ο σχετικός πίνακας των ταξινομήσεων στην περιοχή της Θεσσαλονίκης, της δεύτερης ισχυρότερης αγοράς της χώρας μας δείχνει ξεκάθαρα την καταστροφική πορεία των τελευταίων ετών.
Αναλυτικές ταξινομήσεις αυτοκινήτων στη Θεσσαλονίκη 2000 – 2018
Έτος σύνολο αγοράς λιανικές εταιρικές
2000 28.183 26.697 1.486
2001 27.150 25.574 1.576
2002 26.884 24.712 2.172
2003 26.138 22.985 3.153
2004 29.493 25.249 4.244
2005 26.529 22.952 3.577
2006 25.364 22.064 3.300
2007 26.266 23.130 3.136
2008 23.710 20.965 2.745
2009 20.387 18.670 1.717
2010 11.805 10.655 1.150
2011 6.779 5.949 830
2012 3.946 3.287 659
2013 3.756 2.929 827
2014 4.575 3.567 1.008
2015 5.037 3.946 1.091
2016 4.879 3.622 1.257
2017 5.902 4.144 1.758
2018 6.889 4.914 1.975