spot_img
HomeAUTOΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΤα αυτόνομα επίπεδα που θα μπορούμε να οδηγούμε

Τα αυτόνομα επίπεδα που θα μπορούμε να οδηγούμε

Autonomus!

Αυτή είναι μια από τις λέξεις ( ελληνική) η οποία έχει εισέλθει τα τελευταία χρόνια στη ζωή μας. Αυτόνομη οδήγηση, η τεχνολογία η οποία έφθασε στη ζωή μας. Και όσο θα περνά ο χρόνος, τόσο πιο έντονα θα τη βρίσκουμε μπροστά μας. Και θεωρείται βέβαιο ότι, από το 2020 θα έχει βρει εφαρμογή  σχεδόν σε κάθε αυτοκίνητο, και  σε διάφορα επίπεδα.

autonomus_03

Η εξέλιξη και σε αυτόν τον τομέα εφαρμόζεται σε διάφορα επίπεδα, με κορυφαίο να είναι το επίπεδο 5. Σήμερα οι τεχνολογία βρίσκεται με ευκολία στο επίπεδο 3 και από μέρα σε μέρα εξελίσσεται στο 4 κ.ο.κ. Το σίγουρο είναι ότι έως το 2020 – 21 θα εφαρμόζεται πλήρως το επίπεδο 5. Το γεγονός αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να αλλάξει και ο ΚΟΚ, αφού τα αυτοκίνητα δεν θα οδηγούνται από ανθρώπους, αλλά εντελώς μόνα τους. Αυτόνομα!

Τα περισσότερα από αυτά  τα συστήματα  βρίσκουν ήδη εφαρμογή στα αυτοκίνητα παραγωγής, αλλά λειτουργούν από μόνα τους, δέχονται άμεσα τις επεμβάσεις του οδηγού, είτε συνδυάζονται το πολύ με κάποιο άλλο. Σε καμιά περίπτωση δεν είναι όλα απολύτως συντονισμένα με αυτόματη λειτουργία.

autonomus_04

Τι θα πρέπει να γίνει με τον ΚΟΚ

Μια σειρά από σημαντικά ερωτήματα “γυρίζουν” στο μυαλό μας, όπως σε περιπτώσεις τροχαίου ατυχήματος ποιος θα φταίει; Πόση ευθύνη θα μπορεί να φέρει ο οδηγός του όταν αποδεδειγμένα δεν θα συμμετέχει στην οδήγηση; Τι θα γίνει με την ασφάλιση αυτών των αυτοκινήτων και τι θα μπορεί να ζητά η κάθε ασφαλιστική, όταν δεν θα παρεμβάλλεται ο ανθρώπινος παράγοντας;

Γεγονός είναι ότι οι μεγάλες ασφαλιστικές εταιρίες σε Ευρώπη, ΗΠΑ και Κίνα, ήδη έχουν ξεκινήσει να διαμορφώνουν τον νέο ΚΟΚ του μέλλοντος. Θα δούμε τα αποτελέσματά τους σε 2-3 χρόνια. Έως τότε θα παρακολουθούμε συστηματικά τις εξελίξεις της αυτόνομης οδήγησης και τα επίπεδά της. Ποια είναι όμως αυτά τα επίπεδα και τι μπορεί να κάνει το κάθε ένα από αυτά;

autonomus_05

Αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 1

Το επίπεδο 1 περιγράφει την υποβοηθούμενη οδήγηση. Μεταξύ άλλων, τα συστήματα σε αυτό το επίπεδο περιλαμβάνουν το cruise control, το οποίο ελέγχει την ταχύτητα και επίσης την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα. Σε αυτό το επίπεδο ο οδηγός πρέπει πάντα να έχει τα χέρια του στο τιμόνι και να προσέχει την κυκλοφορία.

Ένα άλλο παράδειγμα είναι η υποβοήθηση φρένων έκτακτης ανάγκης που αναλαμβάνει το φρενάρισμα αλλά αφήνει τον έλεγχο των υπόλοιπων λειτουργιών στον οδηγό. Η λειτουργικότητα των συστημάτων συχνά υπόκειται σε περιορισμούς. Για παράδειγμα, κάποια συστήματα λειτουργούν μόνο εν μέρει σε αντίξοες καιρικές συνθήκες ή λειτουργούν μόνο μέχρι μια ορισμένη ταχύτητα.

autonomus_06

Αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 2

Το επίπεδο 2 περιγράφει την ημιαυτόνομη οδήγηση. Σε αυτό το επίπεδο, τα οχήματα μπορούν να κινούνται αυτόνομα στην ευθεία, να μένουν στη λωρίδα κυκλοφορίας τους ή να ελέγχουν την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα σε προκαθορισμένες καταστάσεις – για παράδειγμα στην εθνική οδό. 

Σε μποτιλιαρίσματα, το όχημα μπορεί αυτόνομα να αναλάβει το σύνολο της οδήγησης.  Και εδώ, τυχόν αντίξοες καιρικές συνθήκες θέτουν περιορισμούς, για παράδειγμα, όταν οι λερωμένοι αισθητήρες παρεμποδίζουν τις ηλεκτρονικές λειτουργίες.

autonomus_08

Αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 3

Το επίπεδο 3 περιγράφει την οδήγηση υψηλής αυτονομίας.  Τα οχήματα του 3ου επιπέδου μπορούν να αναλάβουν πλήρως την οδήγηση σε εθνικές οδούς. Εδώ, τα λειτουργικά συστήματα ελέγχουν την προσπέραση και τους ελιγμούς αποφυγής, επιταχύνουν και φρενάρουν.

Σε επικίνδυνες καταστάσεις, ο οδηγός ειδοποιείται να αναλάβει ξανά το τιμόνι μέσα σε ένα ορισμένο χρονικό περιθώριο. Από το επίπεδο 3 και πάνω, τα οχήματα επικοινωνούν αυτόματα με άλλα οχήματα και ανταλλάσσουν πληροφορίες.

autonomus_08

Αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 4

Το επίπεδο 4, η πλήρως αυτόνομη οδήγηση, αναμένεται να επιτευχθεί σε δύο περίπου χρόνια. Τότε το όχημα θα κινείται τον περισσότερο χρόνο αυτόνομα και θα διαχειρίζεται ακόμη και σύνθετες καταστάσεις σε επαρχιακούς δρόμους καθώς και στην αστική κυκλοφορία. Οι οδηγοί θα μπορούν να ασχολούνται με άλλα πράγματα κατά τη διάρκεια του ταξιδιού και δεν θα χρειάζεται να έχουν τον νου τους στην κυκλοφορία όλη την ώρα.

Το όχημα θα είναι απόλυτα συνδεδεμένο με το περιβάλλον του. Στο επίπεδο 4, η αστική κυκλοφορία θα ελέγχεται αυτόματα. Για παράδειγμα, το φανάρι θα γίνεται πράσινο όταν το όχημα πλησιάζει μια διασταύρωση και δεν ανιχνεύεται καμία κίνηση στους κάθετους δρόμους. Τα οχήματα επικοινωνούν μεταξύ τους και ειδοποιούν το ένα το άλλο – για την αλλαγή λωρίδας κυκλοφορίας.

autonomus_09

Αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 5

Από το επίπεδο 5, τα οχήματα είναι αυτόνομα από την αρχή μέχρι το τέλος της διαδρομής. Οι επιβάτες δεν χρειάζεται να συμμετέχουν στην οδήγηση. Αυτό σημαίνει ότι αυτά τα χωρίς οδηγό αυτοκίνητα δεν χρειάζονται ούτε τιμόνι ούτε πεντάλ.

Προκειμένου να λειτουργήσει η αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 5, θα πρέπει να υπάρξουν τεράστιες υποδομές σε κάθε χώρα. Η οριζόντια και κάθετη σήμανση στους δρόμους θα πρέπει να είναι τέλεια, προϋποθέτει την εγκατάσταση και χρήση ειδικών κεραιών κυκλοφορίας – επικοινωνίας και σειρά, ακόμη, πολύ σοβαρών υποδομών. Τεχνολογικά, συνεπώς, πλησιάζουμε στο επίπεδο 5 της αυτόνομης οδήγησης, πρακτικά όμως ελάχιστες χώρες ή περιοχές θα μπορούν να την εφαρμόσουν άμεσα, σωστά και με ασφάλεια.

autonomus_10

Θα αναμένουμε σημαντικές εξελίξεις. Και είμαστε εξαιρετικά περίεργοι να δούμε και να μάθουμε που και πότε θα καταστεί εφικτή η αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 5 με απόλυτη ασφάλεια, έτσι ακριβώς όπως το ορίζουν οι προδιαγραφές.  

RELATED ARTICLES
spot_img

ΝΕΑ AUTO