Μια πολύ ενδιαφέρουσα πρόταση
Ακολουθώντας το moto της εταιρείας "Η δύναμη του να εκπλήσσει", το νέο Kia Stonic εντυπωσιάζει με την δυναμική του σχεδίαση και το ευρωπαϊκό του στιλ. Πρόκειται για ένα από τα πιο έξυπνα μοντέλα της κατηγορίας του, με μια σειρά τεχνολογιών που αναβαθμίζουν την οδική συμπεριφορά, την ασφάλεια, την άνεση και την λειτουργικότητα. Το νέο κόμπακτ crossover αποτελεί καρπό στενής συνεργασίας του σχεδιαστικού στούντιο της Kia στην Ευρώπη με το αντίστοιχο της Κορέας. Κατασκευάζεται στο εργοστάσιο Sohari (Κορέα) και καλύπτεται από τη μοναδική εγγύηση 7 χρόνων ή 150.000 χιλιομέτρων.
Οδηγούμε την έκδοση 1.0 T-GDI 120 hp και ανακαλύπτουμε τα χαρίσματά του. Στη χώρα μας είναι ήδη διαθέσιμο στοχεύοντας στην κατηγορία των B SUV η οποία θα είναι η μεγαλύτερη στην Ευρώπη έως το 2020. Το B-SUV segment αυτή τη στιγμή απαριθμεί 1,1 εκατομμύρια πωλήσεις ετησίως στην Ευρώπη – περίπου το 7% της συνολικής αγοράς – με προοπτική να ξεπεράσει τα 2 εκατομμύρια μέχρι το 2020.
Με καθαρά ευρωπαϊκή σχεδίαση
Το ευρωπαϊκό στούντιο σχεδίασης της Kia στη Φρανκφούρτη, σε συνεργασία με το σχεδιαστικό κέντρο της εταιρίας στην πόλη Namyang της Κορέας είναι υπεύθυνα για το ντιζάιν του μοντέλου. Στο εμπρός μέρος, οι παράλληλες γραμμές που διατρέχουν το καπό συνεχίζονται οπτικά στο πλάι, ενώ οι λιτές επιφάνειες έρχονται σε αντίθεση με τις δυναμικές γραμμές της μάσκας, της εισαγωγής αέρα χαμηλά στον προφυλακτήρα και των προβολέων ομίχλης.
Στο προφίλ, η χαμηλή γραμμή οροφής συμπληρώνεται από τις εμπρός κολόνες (A-pillars) που βρίσκονται αρκετά πιο πίσω συγκριτικά με πολλά ανταγωνιστικά μοντέλα, κάνοντας το καπό να φαίνεται ακόμη πιο μακρύ για μια πιο σπορ εμφάνιση. Το μεγάλο μεταξόνιο των 2.580 mm εξοστρακίζει τους τροχούς στις άκρες του μήκους 4.140 mm αμαξώματος.
Με εσωτερικό στυλ
Το εσωτερικό ακολουθεί την ίδια λογική με την εξωτερική σχεδίαση, συνδυάζοντας ευθείες γραμμές με απαλές επιφάνειες και ανάγλυφα σχήματα με γεωμετρικές φόρμες. Το βαμμένο τμήμα εμπρός από τον συνοδηγό θυμίζει τη μάσκα “μύτη τίγρης” ενώ οι αεραγωγοί στις άκρες του ταμπλό αντιγράφουν το σχήμα των προβολέων.
Η οθόνη αφής του συστήματος infotainment συντελεί στη μείωση των διακοπτών στο ταμπλό και φέρνει τα σημαντικότερα χειριστήρια ψηλότερα, μέσα στο οπτικό πεδίο του οδηγού. Τα μεγάλα κι εύχρηστα χειριστήρια του καλοριφέρ και του κλιματισμού είναι βολικά τοποθετημένα ακριβώς κάτω από την οθόνη. Ο χώρος αποσκευών των 352 λίτρων (VDA) διαθέτει διπλό δάπεδο δίνοντας τη δυνατότητα στον ιδιοκτήτη να αυξομειώνει το πορτμπαγκάζ σύμφωνα με τις ανάγκες του ή να δημιουργεί έναν εντελώς επίπεδο χώρο φόρτωσης 1.155 λίτρων όταν αναδιπλωθούν τα πίσω καθίσματα.
"Το SUV που γέρνει λιγότερο"
Με κράτημα και κύλιση που αποτελούν αποτέλεσμα δοκιμών στην Ευρώπη, στόχος της ομάδας εξέλιξης ήταν να συνδυάσει την ακρίβεια και το σπορ κράτημα με την ευθυβολία και την ποιοτική κύλιση στις υψηλές ταχύτητες.
Με προτεραιότητα στα σπορ δυναμικά χαρακτηριστικά και την αμεσότητα στις αντιδράσεις, το Stonic ενσωματώνει νέες ρυθμίσεις στην εμπρός και πίσω ανάρτηση που εξασφαλίζουν έναν ιδιαίτερα ευχάριστο οδηγικό χαρακτήρα. Τα εμπρός υδραυλικά αμορτισέρ είναι ειδικά ρυθμισμένα για να προσφέρουν ομαλότερη απόσβεση σε κακοτεχνίες του οδοστρώματος και ταυτόχρονα να περιορίζουν τις τάσεις πλεύσης του αμαξώματος σε υψηλότερες ταχύτητες.
Επιπλέον, το σύστημα διεύθυνσης του Stonic είναι πιο γρήγορο και προσφέρει υψηλότερη ακρίβεια. Εξοπλίζεται με 4 μεγάλα δισκόφρενα για καλύτερη πέδηση, με αεριζόμενους δίσκους 280 mm εμπρός και συμπαγείς δίσκους 262 mm πίσω.
Το προσθιοκίνητο Stonic διαθέτει στάνταρ ηλεκτρονικό έλεγχο της ευστάθειας (Electronic Stability Control ή ESC) αλλά και το σύστημα διαχείρισης της ευστάθειας της Kia (Vehicle Stability Management ή VSM). Επιπλέον, μια γκάμα από ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης το καθιστούν πιο ευχάριστο και πιο ασφαλές:
Torque Vectoring: φρενάρει έξυπνα τον εσωτερικό εμπρός τροχό στις στροφές για να μειώσει την υποστροφή κατά την επιτάχυνση, προσομοιώνοντας το διαφορικό Torsen
Cornering Brake Control: φρενάρει τους εσωτερικούς τροχούς όταν χρειάζεται για να διατηρήσει την ευστάθεια στις στροφές
Straight Line Stability: φρενάρει ανεξάρτητα τους τροχούς σε περίπτωση βίαιης επιβράδυνσης και συμβάλλει στον έλεγχο κατευθυντικότητας
Hill Start Assist: βοηθά στην εκκίνηση σε ανηφόρα, χωρίς να αφήνει το αυτοκίνητο να κυλίσει προς τα πίσω - ιδανικό για αστικά περιβάλλοντα με συνεχή σταμάτα-ξεκίνα.
Με κορυφαίο 1000άρη κινητήρα
Πρωταρχική θέση στη γκάμα έχει ο ελαφρύς, υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας άμεσου ψεκασμού βενζίνης 1.0 T-GDI. Ο 3κύλινδρος κινητήρας αποδίδει μέγιστη ισχύ 120 ps στις 6.000 σ.α.λ. και μέγιστη ροπή 172 Nm από τις 1.500 μέχρι τις 4.000 σ.α.λ. Από τα μέσα του 2018, θα είναι διαθέσιμη και μια ακόμη έκδοση του συγκεκριμένου κινητήρα με ισχύ 100 ps. Επιταχύνει από το 0 στα 100 km/h σε 10,3’’ με μέσο όρο κατανάλωσης καυσίμου 5,0 L/100 km. Οι εκπομπές CO2 είναι στα 115 g/km (NEDC, συνδυασμένος κύκλος). Αυτός ήταν και ο κινητήρας της δοκιμής μας.
Άμεσα διαθέσιμοι είναι και οι ατμοσφαιρικοί κινητήρες βενζίνης MPI (multi-point injection). Ο κινητήρας των 1.25 λίτρων αποδίδει ισχύ 84 ps και ροπή 122 Nm, με εκπομπές CO2 118 g/km. Οι αντίστοιχες επιδόσεις του κινητήρα των 1.4 λίτρων είναι 100 ps, 133 Nm και 125 g/km.
Ο πιο αποδοτικός κινητήρας του Stonic είναι ο diesel των 1.6 λίτρων, με απόδοση 110 ps και 260 Nm ροπής, εκπομπές CO2 από 109 g/km και κατανάλωση καυσίμου 4,2 L/100 km.
Μηχανικά κιβώτια 6 σχέσεων εξοπλίζουν ολόκληρη τη γκάμα, με εξαίρεση τον κινητήρα 1.25 MPI που συνδυάζεται με κιβώτιο 5 σχέσεων. Διαθέσιμο είναι και το βελτιωμένο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων σε συνδυασμό με κάποιες εκδόσεις του κινητήρα 1.0 T-GDI.
Με προηγμένη συνδεσιμότητα
Διαθέτει σύστημα infotainment που συνδυάζει τον έλεγχο του smartphone και βασικών λειτουργιών του οχήματος. Η μεγάλη οθόνη αφής 7 ιντσών στο κέντρο του ταμπλό ουσιαστικά αποτελεί το κέντρο ελέγχου του Stonic. Το σύστημα περιλαμβάνει στάνταρ τεχνολογίες Apple CarPlay™ (για iPhone 5 ή νεότερο) και Android Auto™ (σύντομα διαθέσιμο στην Ελλάδα για Android 5.0 Lollipop ή νεότερο), προσφέροντας πλήρη πρόσβαση στις λειτουργίες του smartphone.
Τεχνολογίες υποβοήθησης
Tο Stonic εξοπλίζεται με στάνταρ 6 αερόσακους (οδηγού, συνοδηγού, πλευρικούς εμπρός και κουρτίνες οροφής), καθώς επίσης με σύστημα συγκράτησης παιδικού καθίσματος ISOFIX στις πίσω θέσεις. Είναι διαθέσιμο με το πακέτο ενεργητικής ασφάλειας DRiVE WISE (Advanced Driver Assistance Systems ή ADAS). Πρόκειται για μια σειρά τεχνολογιών που βοηθούν τον οδηγό να διατηρεί τον έλεγχο του οχήματος βοηθώντας τον να αποφύγει πιθανούς κινδύνους κατά την οδήγηση. Το πακέτο ADAS του Stonic περιλαμβάνει τα εξής συστήματα: Forward Collision-avoidance Assist (FCA) με αναγνώριση πεζού; Blind-spot Collision Warning (BCW) με Rear Cross-traffic Collision Warning (RCCW) και Lane Departure Warning (LDW). Το σύστημα Lane Keeping Assist (LKA) θα είναι επίσης διαθέσιμο από τα μέσα του 2018. Προσφέρει επίσης το προαιρετικό σύστημα Driver Attention Warning.
Τέλος, εξοπλίζεται στάνταρ με τα συστήματα VSM και ESC που εξασφαλίζουν σταθερότητα όταν το όχημα απωλέσει την πρόσφυση σε φρενάρισμα ή σε στροφές. Άλλες τεχνολογίες που συνδράμουν τον οδηγό είναι οι: Torque Vectoring by Braking, Cornering Brake Control, Straight-Line Stability και Hill Start Assist.
Στο δρόμο
Ο 3κύλινδρος τούρμπο κινητήρας 1.0 T-GDI αποδεικνύεται στην πράξη αποδοτικός και πολιτισμένος. Αφήνει άριστες εντυπώσεις αφού δεν παρουσιάζει κραδασμούς και ενοχλητικούς θορύβους σε όλη τη γκάμα των στροφών. Εξαιρετικά πρόθυμος από τις χαμηλές στροφές χάρη στη διαθέσιμη ροπή των 172 Nm τα οποία αποδίδονται από 1.500 – 4.000 σ.α.λ. Έτσι ο οδηγός του κινείται άνετα σε κάθε είδους δρόμο, από τους γεμάτους κίνηση δρόμους της πόλης, μέχρι και τις εθνικές οδούς. Μπορεί κι επιταχύνει εύκολα δίχως να κουράζει. Παράλληλα αποδεικνύεται και λογικός στην κατανάλωση. Στη δοκιμή μας η μέση κατανάλωση κυμάνθηκε στα 6,9 λιτ/100 χλμ.
Ευκολοδήγητο στην πόλη, χάρη στο συνολικά 4.140 χλστ. μήκος του και στρίβει και παρκάρει με ευκολία, προσφέροντας στον οδηγό του μια ελαφρά υπερυψωμένη θέση οδήγησης η οποία εξασφαλίζει πολύ καλές οπτικές γωνίες. Το ίδιο χαρισματικό αποδεικνύεται και στον ανοιχτό δρόμο. Παραμένει σταθερό προσφέροντας αίσθηση ασφάλειας και σιγουριάς σε οδηγό και επιβάτες.
Η ρύθμιση αυτή της ανάρτησης είναι σχετικά "σφιχτή" αλλά πολύ αποτελεσματική, διατηρώντας σταθερό το αμάξωμα και στην ευθεία, αλλά και στις απότομες αλλαγές πορείας. Με τη συγκεκριμένη λειτουργία της οι κλίσεις του αμαξώματος είναι πολύ μικρές, εμπνέοντας με τον τρόπο αυτό σιγουριά στον οδηγό του να πάρει όσα περισσότερα μπορεί από την πολύ καλή ισχύ του κινητήρα.
Με επιθετική πολιτική, το νέο Kia Stonic λανσάρεται με λογικές τιμές σε τέσσερεις διαφορετικές εκδόσεις κινητήρων:
Kia Stonic 1,2 82hp, Kia Stonic 1,4 100ps, Kia StoniC 1,0 120ps και
Kia Stonic 1,6diesel 110ps. Οι τιμές ξεκινούν από 13.990€ και φθάνουν έως τις 17.660€.